KLART FOR JOMFRUTUR: Det første helelektriske flyet er klar for avgang i Norge. 18. juni tar samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen plass i passasjersetet i det lille toseters-flyet som er bygget i Slovenia. Illustrasjon: Avisnor
KLART FOR JOMFRUTUR: Det første helelektriske flyet er klar for avgang i Norge. 18. juni tar samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen plass i passasjersetet i det lille toseters-flyet som er bygget i Slovenia. Illustrasjon: AvisnorVis mer

Luftfart

Norges første elfly letter 18. juni - med en spent Ketil Solvik Olsen i passasjersetet

Vil bli ledende i verden.

I samarbeid med SAS, Widerøe, Norges Luftsportforbund, klimastiftelsen Zero og den norske regjeringen, har Avinor hentet hjem et toseters Alpha Electro G2-fly fra fabrikken Pipistrel i Slovenia.

Mandag 18.juni skal flyet på vingene fra Gardermoen. I pilotsetet sitter Avinors konsernsjef Dag Falk-Pettersen. Som passasjer har han med seg samferdselsminister Ketil Solvik Olsen.

Alt elektrisk i 2040

PASSASJER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen blir første passasjer i et elfly i Norge. Foto: NTB Scanpix
PASSASJER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen blir første passasjer i et elfly i Norge. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Flyet er lite, men mye stort har som kjent begynt i det små, og Avinors ambisjon er at Norge etter hvert skal ta en ledende rolle i verden innen elfly. Det er et uttrykt mål at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en betydelig markedsandel.

At elflyene bil komme for fullt, er ingen i tvil om. Alle flyfabrikantene jobber hektisk med konseptet. Spådommene sier at de første kommersielle elflyene vil være klar for rutetrafikk rundt før år 2030. Avinor ser gjerne at disse rutene er norske, og at all norsk rutetrafikk er eletrifisert innen år 2040.

Optimistisk minister

Det gjenstår selvsagt å se, men 18. juni finner i alle fall den symbolske starten sted. Og Solvik-Olsen er optimist. Da nyheten om at norske luftfartsmyndigheter ville hente hjem et elfly, sa han:

- Vi ser nå en rivende positiv utvikling innen miljøvennlig teknologi i transportsektoren. El og batteri endrer skipsfart og veitransport. Det er utrolig spennende når vi også kan bidra til å lede vei innen miljøvennlig luftfart. Med innførselen av Norges første elfly skal vi få demonstrert at dette ikke er fjern fremtidsvisjon, men en realitet innen få år, sa Solvik-Olsen til Dagbladet, som ser på utviklingen av elfly som en stor milepæl for luftfarten.

- For noen få år siden ville vi rynket på nesen av dette. Nå er det realistisk å tro at vi innen ti år har kommersielle flyruter betjent av elektriske fly, sier ministeren.

Gleder seg

Statseide Avinors luftige ambisjoner deles fullt ut av Solvik-Olsen. Han ser gjerne at Norge blir et foregangsland.

- Hadde vi sett på dette som meningsløst, ville vi ikke brukt penger på det. Nå går vi inn og vil aktivt bidra til utviklingen av et batteridrevet transport-alternativ også i lufta. Vi ser det skjer på vei, på bane og til sjøs. Nå er teknologien kommet så langt at vi også ser det som realistisk å få det til innen luftfarten. Det er veldig spennende, og vil totalt kunne endre debatten rundt kommersiell flytrafikk, ikke minst med tanke på utslipp og miljø, sier Ketil Solvik-Olsen.

Selve flyturen ser han fram til med spenning.

- Jeg har en godt utviklet høydeskrekk, men så lenge jeg sitter trygt i et sete, går det bra. Det blir spennende. Jeg gleder meg, sier han.