Norges rareste kjøretøy

Can-Am Spyder er navnet på denne snåle doningen du ikke trenger MC-lappen for å kjøre.

SOM BIL:  Can-Am Spyder  ble lansert i Norge i 2007, er registrert som trehjuls motorsykkel og kan kjøres med bilsertifikat. Du slipper å betale i bomringer, men Spyder kan ikke kjøres i kollektivfelt. Foto: Egil Nordlien, HM Foto
SOM BIL: Can-Am Spyder ble lansert i Norge i 2007, er registrert som trehjuls motorsykkel og kan kjøres med bilsertifikat. Du slipper å betale i bomringer, men Spyder kan ikke kjøres i kollektivfelt. Foto: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Som tidligere MC-kjører myser jeg lett skeptisk på trehjulingen vi får hentet ut hos Bilskadesenteret i Bergen. En Can Am Spyder ser ut som en snøscooter på hjul, og på vår vei sørover i Hordaland, oppleves den også mer som en snøscooter eller en og kart, enn som en motorsykkel.

Den styres med ratt, og kroppen må brukes på en helt annen måte enn på en motorsykkel. Men moro er det, selv om jeg får høy puls et par ganger når feildoserte svinger truer med å kaste meg av Spyderen.

Raphaël og Liv Grethe Vi er på vei til Eikelandsosen i Fusa kommune, for å møte en annen Spyder-bruker. Franskmannen Raphaël Poirée ikke bare skøytet og skjøt seg til store skiskytingstriumfer på 2000-tallet, men traff også gullfuglen i form av vårt eget tidligere skiskytter-ess Liv Grethe Skjelbreid Poirée - vel noe av det smørblideste vakre som har beinflydd rundt med olmt blikk og gevær her på jorden.

Et lykkelig ekteskap er et resultat av tilfeldigheter, har noen sagt, og paret Poirée/Skjelbreid kan kanskje stå som eksempel på det. Da Poirée var 14 år endte han opp i en liten alpelandsby nær det kjente vintersportsstedet Grenoble. I landsbyen bodde det bare 350 mennesker, men viktigere var det at her fantes et miljø for skiskyting og beinflying i fjellene sommerstid.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer