STORSELGER: Toyota RAV4 er en av selskapets mange suksesshistorier i Norge. Nå kommer den i ny utgave, som blant annet koster langt mindre enn tidligere. Foto: TOYOTA
STORSELGER: Toyota RAV4 er en av selskapets mange suksesshistorier i Norge. Nå kommer den i ny utgave, som blant annet koster langt mindre enn tidligere. Foto: TOYOTAVis mer

Norgesfavoritt raser i pris

Toyota RAV4 får mer av nesten alt, men koster mye mindre.

DinSide: Fjerde generasjon Toyota RAV4 ble lansert i mars 2013, og overrasket oss positivt med mye bedre plass, bedre interiørkvalitet og en god del mer engasjerende kjøreegenskaper enn forgjengeren.

Nå kommer 2014-modellen av samme modell, og den har som oppgave å styrke bilens posisjon ytterligere i folkesuv-segmentet. Der gikk den som kjent i november forbi Mazda CX-5 på registreringsstatistikken.

For å få til det får nå RAV4 et større utvalg med firehjulstrekk, nye eksteriør og interiørfarger, høyere utstyrsnivå og fornyet teknologi.

Ny 2.0 D-4D drivlinje med firehjulstrekk En helt ny firehjulstrekk-variant av RAV4 kombinerer en 2.0 liters D-4D turbodiesel med firehjulsdrift.

Det integrerte systemet koordinerer og kontrollerer firehjulstrekksystemet, stabilitetskontrollen (ESP), og den elektriske servostyringen. Resultatet er ifølge Toyota bedre kjøreegenskaper og økt sikkerhet under alle forhold.

Firehjulstrekksystemet benytter informasjon som sendes fra flere forskjellige sensorer (fart, styrevinkel, belastning på gasspedalen og retning), som så benyttes til å overføre krefter til bakhjulene ved behov. 

Forhjulsdrift i utgangspunktet Fordeling av kreftene foran/bak kan varieres fra 100:0 til 50:50, med forhjulstrekk (100:0) automatisk innkoblet under normal kjøring for å redusere drivstofforbruket.

NYE TOYOTA RAV4: Nytt to-toners førermiljø med beige. Foto: Toyota
TOYOTA RAV4 ANNO 2013: Slik er interiøret i Toyota RAV4 anno 2013. 2014-modellen får ytterligere noen tilgjengelige oppgraderinger. Foto: Knut Moberg
NYE TOYOTA RAV4. Foto: Knut Moberg
NYE TOYOTA RAV4. Foto: Knut Moberg
NYE TOYOTA RAV4. Foto: Knut Moberg
NYE TOYOTA RAV4. Foto: Knut Moberg
NYE TOYOTA RAV4: Slik er interiøret i Toyota RAV4 anno 2014. Den kommende årsmodellen har fått en del oppgraderinger på materialer og farger. Foto: Toyota

For kjøring under vanskelige forhold kan føreren benytte en knapp for å tvinge den til firehjulsdrift. Aktivering av knappen gir en låst fordeling på 50/50 foran og bak, og virker i hastigheter opp til 40 km/t.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye motoren har et slagvolum på to liter, og er koblet til en sekstrinns manuell girkasse. Den yter 124 hestekrefter og har et dreiemoment på 310 newtonmeter mellom 1.600 og 2.400 omdreininger. Den kan skilte med et CO2-utslipp på 136 gram per kilometer, hvilket er ganske bra i denne kategorien.

Dette gjør at RAV4 med firehjulsdrift nå får en «inngangsbillett» på 324 000 kroner - nesten 50 000 kroner mindre enn tidligere.

Ytterligere oppgradert interiør 2014-modellen av RAV4 vil bli tilgjengelig i en ny og eksklusiv mørk brun metallic-farge. En ny ti-eikers aluminiumsfelg med 18 tommers diameter kombinerer maskinfreste og lakkerte overflater.

På Executive-nivået med skinnseter tilbys nå fire interiørfarger: Svart, grå, terracotta og beige, der de to sistnevnte er nye.

Den reviderte Terracotta-designen benytter en svart bakgrunnsfarge og terracotta-finish på dashbordet, dørpaneler og sidestøttene i setene. Dette skal visstnok gi et mer sofistikert inntrykk.

Beige er også nytt, skal framstå som eksklusivt, og kommer i to-tonede skinnseter med skinnfinish på dashbordet og dørpanelene.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Les også:
Her er første Toyota med BMW-motor!
Se Toyotas design-fremtid