KLASSISK VW: Volkswagen «New Midsize Coupe» (NMC) ble nylig avduket for et kinesisk publikum, og avslører hvordan kommende Passat vil se ut. Foto: VOLKSWAGEN
KLASSISK VW: Volkswagen «New Midsize Coupe» (NMC) ble nylig avduket for et kinesisk publikum, og avslører hvordan kommende Passat vil se ut. Foto: VOLKSWAGENVis mer

Norgesfavoritten blir ny!

Volkswagen Passat kommer i fornyet utgave.

DINSIDE.NO: Da Volkswagen viste fram denne bilen på bilutstillingen i Beijing, kalte de den New Midsize Coupe - hvorav forkortelsen NMC på bilskiltene. De presiserte at det dreier seg om en konseptbil, men ut fra bildene er det lett å se at den er veldig nær opp til en bil som kan settes i produksjon.

Hvorfor den kalles Coupe når det vitterlig dreier seg om en sedan, er for oss et mysterium, men det spiller egentlig ikke så stor rolle - i pressemeldingen kaller VW den en sportssedan.

Når det gjelder Passat, er det uansett den påfølgende stasjonsvogn-utgaven som kommer til å bli storselgeren her i landet, og her får du vår siste test av VW Passat Alltrack.

Bredere enn dagens Passat Selv om dette altså ikke er den endelige Passat, er det utvilsomt en bil som gir et temmelig godt inntrykk av hvordan Passat kommer til å se ut når den kommer. Bilen som ble vist i Kina er bredere enn dagens Passat, men den er, med 460 centimeter i lengden, kortere - faktisk også kortere enn VW Jetta. Vi kan altså forvente en lengre bil når Passat blir presentert.

Visste du forresten at Passat er den nest vanligste bilen på norske veier? Hvilken som er vanligst, kan du finne ut her.

Full LED Designmessig overrasker den ikke, men reflekterer i stedet tidsånden innen Volkswagen-design. Den er utstyrt med LED-lys både foran (også hovedlysene), og bak. Hjulene har dimensjonene 245/40-20.

Som vår duell mellom Passat og nyeste Mazda 6 viste, holder dagens Passat fortsatt koken selv om den snart skal erstattes. Det merkes imidlertid at konkurrentene har tatt innpå.

Variabel arkitektur VW kan sjonglere i større grad enn før med lengder og akselavstander, takket være sin skalerbare arkitektur (MQB-plattformen), som kan sammenlignes med byggesett som kan kombineres. Deres første modell ut med den arkitekturen var ingen ringere enn 7. generasjon VW Golf. (MQB - A), Passat kommer på MQB - B, og bilen vi ser her, blir presentert som en kombinasjon av de to.

Coupé eller sedan? Sedan, selvsagt. Passat, som kommer til høsten, vil bli noe lengre enn dette, også sannsynligvis en anelse høyere. Foto: VOLKSWAGEN
SOBERT: Null inntrykk av konseptbil her - dette kunne vært fra en produksjonsbil. Tidløst elegant, etter vår mening, men mindre framtidsrettet enn vi ville forventet. Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN

Mer lettfattelige er spesifikasjonene VW presenterer. Den er 460 centimeter lang, 142 centimeter høy og 184 centimeter bred. Produsenten hevder det er god plass til fem personer, og oppgir volumet i bagasjerommet til 500 liter. Vi tipper det vil bli klart større i Passat.

Kraftplugg Som konseptbil er den utstyrt med følgende kraftpakke: En firesylindret turbomotor som yter 220 hestekrefter og er kombinert med en sjutrinns dobbeltkløtsj-girkasse (DSG).

Toppfart er 244 kilometer i timen og 0-100 skal ta 6,5 sekunder. Forbruket er oppgitt til moderate 0,64 liter per mil.

Passat til høsten Det er den norske Volkswagen-importøren via informasjonssjef Anita Svanes som bekrefter at helt ny VW Passat kommer til høsten, med visning på bilmessen i Paris og lansering i etterkant, fra oktober.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Flere saker får du her:
Vi har prøvekjørt Golf som elbil.