BODØ: Norges inngangsport til Arktis, skriver National Geographic og setter  Bodø på sin topp 20-liste over hvilke steder som bør besøkes i 2013. Foto: COLOURBOX
BODØ: Norges inngangsport til Arktis, skriver National Geographic og setter Bodø på sin topp 20-liste over hvilke steder som bør besøkes i 2013. Foto: COLOURBOXVis mer

Norsk by på National Geographics topp 20 «må se»-liste for 2013

- Det tar ikke lang tid før du er midt i eventyret.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Lurer du på hvor du skal ta turen til neste år?

National Geographic plukket ut sine 20 favoritter som de mener du bør få med deg i 2013.

Og fjortendeplassen ligger i Norge.

Inngangsporten til Arktis Bodø er Norges inngangsport til Arktis, skriver det anerkjente magasinet.

Kommer du med fly, får du se sjølandskapet med tusenvis av øyer, eller du kan ankomme med «Verdens vakreste sjøreise», Hurtigruten.

Mindre enn en grad fra polarsirkelen, ville landskapet vært frosset og ugjestmildt, hadde det ikke vært for Golfstrømmen.

På grunn av den kan du sykle, gå på ski, gå fotturer, bli med på grottevandring, klatre, fiske, eller oppleve verdens sterkeste tidevannsstrøm, Saltstraumen, forteller National Geographic.

Lokkes av lyset Ikke minst lokkes mange av det unike arktiske lyset - nordlys om vinteren og midnattssol sommerstid.

Framfor alt, i Nord-Norge er det ingen ting som distraherer, og du får nærkontakt med en natur som virkelig tar pusten fra deg, står det i begrunnelsen.

NORDLYS: Mange lokkes til Nord-Norge av det unike arktiske lyset - nordlys om vinteren og midnattssol sommerstid. Foto: VISIT BODØ / RUNE NILSEN
NORDLYS: Mange lokkes til Nord-Norge av det unike arktiske lyset - nordlys om vinteren og midnattssol sommerstid. Foto: VISIT BODØ / RUNE NILSEN Vis mer

- Dette betyr veldig mye, og er en voldsom anerkjennelse som har skapt stor begeistring her i Bodø, sier daglig leder i Visit Bodø, Ann-Kristin Rønning Nilsen, til Dagbladet.

Vil jobbe hardt Framover skal reiselivsnæringa i Bodø jobbe hardt for å klare å utnytte effekten slik publisitet kan få.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er ikke gatene og bygningene i Bodø som gjør at vi havner på den lista. Det er alt rundt, at vi ligger der vi ligger, sier Rønning Nilsen.

Hun forteller at de nå jobber med å få presentert lett tilgjengelige, salgbare reisepakker. For det er ikke langt til Bodø om du først har kommet deg til Norge, mener hun:

- Det er bare 80-90 minutter med fly fra Oslo til Bodø. Da tar det ikke lang tid før du er midt i eventyret, sier Rønning Nilsen.

Trykker på maks Visit Bodø skal blant annet jobbe med regionale turoperatører som spikrer helt konkrete pakketurer for utenlandske turister.

Gode opplegg for turister som kommer til Bodø, og som vil reise rundt på egen hånd, skal også på plass. Spesielt for vintersesongen, da behovet for tilrettelegging er mye større.

- Dette er fantastisk. Nå kommer vi til å trykke på maks framover for å gjøre Bodø så tilgjengelig som mulig, sier en fornøyd Rønning Nilsen.

Interessant reisemål - Gratulerer til Bodø. Spørsmålet de nå må stille seg, er hva som skal til for å selge en reise dit, sier Hovedorganisasjonen Virkes direktør for reiseliv i Norge, Hilde Charlotte Solheim.

Norge gjør det generelt bra i denne type kåringer, noe som er en bekreftelse på at Norge som reisemål har gode opplevelser, destinasjoner og et interessant innhold for utenlandske turister, som igjen gjør det verdt den lange reisen hit, mener hun.

Men sitter du i USA og leser National Geographic, er det ikke sikkert du drar til Bodø likevel. Det er langt og komplisert for turister som ikke er veldige verdensvante å komme seg til Norge, fortsetter Solheim. 

Må tilrettelegges Ifølge reiselivsdirektøren kan det ikke forventes at turister kommer til å reise ens ærend for å oppleve Bodø.

Derfor er det viktig å få på plass ferdig tilrettelagte pakker som setter Norge på kartet som reisemål, kanskje som en del av en reisepakke med hele Skandinavia, eller som en større norgespakke med fjorder, kyst, nordlys og byer, forklarer hun.

Her kommer turoperatørbransjen inn. Norge må gjøres lekker og tilgjengelig for de utenlandske markedene:

Markedsføring ikke nok - Det vi har lært, er at det er forskjell på salg og markedsføring, sier Solheim.

Er det ingen turoperatører i utlandet som selger det Norge markedsfører, hjelper det ikke stort:

- Vi må få til et helt annet samarbeid mellom de som selger og de som arrangerer. Det som flytter folkm er praktiske og faktiske muligheter til nettopp å reise, fortsetter reiselivsdirektøren.

Flere hindringer Særlig tre punkter er utfordrende for umiddelbar turistvekst i Norge i dag:

- Det første hinderet er at det er få direktefly. Det er også dyrt her, og Norge er i tillegg dårligere representert hos mange salgskontorer i utlandet enn mange av konkurrentene, sier Solheim.

Jobben for videre vekst i norsk reiseliv er ikke lett, men heller ikke umulig. At Bodø nå får omtale i National Geographic, er en fantastisk mulighet, medgir hun:

- Spiller vi kortene riktig, kan vi få en vekst i de nye markedene i Asia og USA, avslutter Virke-direktøren.