LUKSUSHYBRID: Fisker Karma skal ha en rekkevidde på 80 km på kun elektrisk drift, og over 400 hk i sportsmodus. FOTO: Produsenten.
LUKSUSHYBRID: Fisker Karma skal ha en rekkevidde på 80 km på kun elektrisk drift, og over 400 hk i sportsmodus. FOTO: Produsenten.Vis mer

«Norsk» hybridbil bruker mye mer bensin enn antatt

Strek i regningen for norske interesser.

Det hevder den amerikanske godkjenningsmyndigheten Environmental Protection Agency (EPA), som har målt forbruket på Fisker Karma til nær dobbelt så høyt som oppgitt.

Det er en strek i regningen for den luksuriøse plugg-inn hybriden som nylig ble godkjent for det amerikanske markedet - av nettopp EPA.

Fra produsenten er det oppgittt at Karma kan oppnå 0,24 liter per mil, med et CO2-utslipp på 83 g/km. Men ifølge EPA er snittforbruket nærmere 0,45 liter per mil.

Norske kunder Karma er en plugg-inn-hybrid som Opel Ampera, men med langt mer kraft under karosseriet. Karma er utstyrt med to elektriske motorer, samt en toliters turbomotor fra GM som lader batteriene.

Luksushybriden skal ha en rekkevidde på 80 km på kun elektrisk drift, og over 400 hk i sportsmodus.

Ifølge Teknikens Värld har Fikser Automotives som målsetning å selge 7000 eksemplarer av Karma i år, og over dobbelt så mange neste år.

Teknisk Ukeblad skriver at det er kommet norske bestillinger på Karma som antakelig vil koste 1,3 millioner kroner.

STATUSBIL: Fisker Karma er klar for det amerikanske markedet. ALLE FOTO: Newspress
NY: Fisker Surf
LUKSUSHYBRID: Fisker Karma.

Det er danske Henrik Fisker som står bak det California-baserte selskapet Fisker Automotive. Han har bakgrunn fra flere bilselskaper, og har designet biler som Aston Martin DB9 og V8 Vantage, samt Artega GT og BMW Z8.

Foruten Karma har selskapet også en kabriolet i porteføljen, Fisker Karma S. På Frankfurt-utstillingen viste selskapet også frem en slags stasjonsvog med navnet Surf.

Litt norsk Norge kan skryte på seg en liten "andel" i Fisker Karma. Det er nemlig Norsk Hydro som leverer aluminiumsrammen til luksusbilen.

Les også:
Hete babes i Miss Tuning-kalenderen
Disse 24 modellene kan bli Årets bil
Vi har testet 581 biler
Her kommer det nye fotobokser før vinteren
Så mye koster det deg å kjøre for fort

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.