Norsk Spania-sommer reddet fra flyplasstreik

Forlik hindrer trolig flykaos.

BARAJAS: Dagens forlik i konflikten mellom de flyplassansatte og statseide Aena, ser ut til å forhindre den lenge varslede storstreiken på Spanias flyplasser. Her flyplassen Barajas ved hovedstaden Madrid. Foto: SERGIO PEREZ/REUTERS/SCANPIX
BARAJAS: Dagens forlik i konflikten mellom de flyplassansatte og statseide Aena, ser ut til å forhindre den lenge varslede storstreiken på Spanias flyplasser. Her flyplassen Barajas ved hovedstaden Madrid. Foto: SERGIO PEREZ/REUTERS/SCANPIXVis mer

(Dagbladet): Ferieklare nordmenn som har bestilt Spania-tur i år kan trolig senke skuldrene. Den lenge varslete streiken er i dag avblåst, melder The Telegraph.

En streik ville ført til kansellering av hundrevis av flyreiser til og fra Spania, inkludert Balearene og Kanariøyen.

Den ville også kunne påvirket flyreiser til Marokko og Portugal som passerer spansk luftrom. 

Nå er flyplassarbeidernes fagforeninger og det statseide flyplasselskapet Aena, kommet til et forlik etter mer enn 20 timer med forhandlinger.

Midlertidig avtale Hele 12 500 bakkeansatte i Aena har lenge truet med en 22 dager lang storstreik, og senest i går brøt forhandlingene sammen, ifølge The Telegraph.

Streiken skulle starte allerede før påske, og deretter foregå utvalgte dager hver måned fram til august.

Nå har partene inngått forlik, og de skal også være enige om å møtes flere ganger for å få til en mer detaljert avtale, skriver Travel Weekly.

Aena skal ha kommet med flere garantier overfor de ansatte, og også møtt kravet fra fagforeningene om gi fast ansettelse til en gruppe arbeidere som i dag har midlertidig arbeidskontrakter.

Fagforeningsmedlemmene skal nå stemme over den forløpige avtalen. Begge sider har lovet å snakke sammen helt til de har løst alle gjenstående problemer.

Skal privatiseres Bakgrunnen for trusselen om streik, er de bakkeansattes kamp mot myndighetenes plan om å privatisere 49 prosent av det statlige selskapet.

Målet er at salget som verdsettes til rundt 8 milliarder euro, tilsvarende cirka 62 milliarder kroner, skal redusere landets budsjettunderskudd og forhindre en gjeldskrise lik den man ser i Hellas og Irland, skriver E24.

Hva er dine rettigheter ved streik? - Godt nytt, sier kommunikasjonsrådgiver i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen, om at det nå ser ut til at streiken er avverget.

Ved en streik er det ifølge Sandaker-Nielsen mange faktorer som spiller inn for hvilke rettigheter passasjerene har:

- Vi følger EU-forordningen for kanselleringer og innstillinger, sier han.

Ser an situasjonen Også kommunikasjonsdirektør i Sas Kenneth W. Vikse, sier selskapet ser an situasjonen i de tilfellene det skulle oppstå en streik:

- Vanligvis lemper vi på reglene for ombooking slik at de reisende ikke blir skadelidende. Vi strekker oss så langt som mulig, sier han.

Det innebærer også at kunden får pengene tilbake dersom det ikke går fly. Her er EU-lovgivningen relativt lik for de som har bestilt enkeltflyvninger og de som flyr pakkereiser, sier kommunikasjonsdirektøren.

Hvis en ombooking gjør at formålet med reisen blir borte, da er det ikke noe lenger noe tilbud fra selskapet sin side, forklarer Vikse.

Rutiner og erfaring Informasjonssjef Helen Begby i charterselskapet Apollo, sier de ikke foretar seg noe før en streik er et faktum.

Selskapet har likevel rutiner og erfaringer dersom en streik skulle bli en realitet. En løsning kan være å fly til andre tider:

- Da kan det bli justeringer i programmet. Somregel er det bare snakk om å justere noen timer for å omgå en streik, sier hun til Dagbladet.

Det er ikke mulig å få pengene tilbake for billetter på forhånd på grunn av streikefrykt.

Dersom det skulle oppstå streik, er det charterselskapenes oppgave som turoperatør å få kundene på ferie og hjem igjen:

- Når en streik eventuelt bekreftes, er det tid til å finne alternative løsninger, sier hun.

Fleksibel bransje
Det samme bildet tegner Elisabeth Larsen-Vonstett, informasjonssjef i Star Tour. Det kommer ofte streikevarsler, og selskapet gjør ikke noe spesielt før streiken er en realitet.

Men de har alltid en plan B, beroliger hun:

- Vi er i en bransje som er utsatt for det som skjer i verden. Derfor har det også blitt en fleksibel bransje som omorganiserer seg raskt, sier hun.

Forsinkelse og kansellering Ved en streik, er det charterselskapets oppgave å få passasjerene avgårde. At folk ikke kommer seg til bestemmelsesstedet hører til sjeldenhetene, hevder hun.

- Det er sjelden vi innstiller fly, og det har aldri skjedd under streik. I 99,9 prosent av tilfellene kommer de reisende seg fram, sier informasjonssjefen.

En forsinkelse kan ifølge Larsen-Vonsett strekke seg opp mot to døgn etter planlagt avreise, før det dreier seg om en kansellering og helt ny flyavgang.

Den eneste gangen Star Tour har måttet kansellere var under askeskyene for ett år siden. Ellers er det snakk om forsinkelser der flypassasjerene har krav på forpleining. Hvis hele turen kanselleres har charterturistene krav på å få pengene tilbake.

Dekkes ikke av forsikringen - Streik er et vanskelig område. Reiseforsikringsselskapene har reservert seg fra alt som heter arbeidskonflikter, sier informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland, i Europeiske reiseforsikring.

Årsaken er at streik forbindes med høy risiko, og prisen på en reiseforsikring ville blitt mangedoblet om den også skulle omfatte å dekke tap som følge av streiker, forklarer hun.

- I dag koster en reiseforsikring for ett år, like mye som en natt på et middels hotell, sier Vennesland.