GRISEDYR: Bilen koster 22,5 millioner svenske kroner. Norske avgifter kommer i tillegg. Foto: ESPEN STENSRUD
GRISEDYR: Bilen koster 22,5 millioner svenske kroner. Norske avgifter kommer i tillegg. Foto: ESPEN STENSRUDVis mer

Norsk teknologi skal gjøre superbilen bedre

Toppfart: 440 km/t.

DinSide:På Genève-utstillingen viste svenske Koenigsegg det de hevder er verdens raskeste bil, One:1.

Med 1360 hk fordelt på 1360 kg, skjønner du navnet. Hvis vi også legger til at 1360 hk er 1000 kW, altså én megawatt, forstår man også hvorfor svenskene kaller bilen en «megabil».

Med så ekstreme ytelser (toppfarten oppgis til 440 km/t), er det greit med avansert teknologi som kan avlese ulike parametre, og her kommer Telenor inn i bildet.

Måler det meste  Med Telenor Connexion vil eierne av bilen kunne laste ned vital informasjon som gjennomsnittsfart, rundetid, G-krefter og maks hastighet fra kjøreturen. For å nevne noe.

Den tilhørende appen gjør også at eieren kan se hvor bilen befinner seg hvis de er et annet sted, hvor mye bensin det er igjen på den og hvor mye strøm batteriet har, opplyser Bård Eker i Eker Group, som eier 49 prosent av racerbilprodusenten Koenigsegg.

Se også hvordan racet mellom Koenigsegg og Bugatti gikk her

Kan ikke brukes av andre Er dette en ren app, som egentlig ikke er veldig linket til bilen?

TELENOR PÅ INNSIDEN: Bak det håndsydde svenske interiøret finner vi nå også norsk teknologi. Telenor-løsningen samler inn det meste av informasjon fra superbilen, og alt  kan hentes opp via en app. Foto: ESPEN STENSRUD / DINSIDE.NO
TELENOR PÅ INNSIDEN: Bak det håndsydde svenske interiøret finner vi nå også norsk teknologi. Telenor-løsningen samler inn det meste av informasjon fra superbilen, og alt kan hentes opp via en app. Foto: ESPEN STENSRUD / DINSIDE.NO Vis mer

- Løsningen vil bare bli tilgjengelig for våre kunder, men den er tilbakekompatibel til våre tidligere modeller. Hver individuelle app må pares med bilen gjennom en tight sikkerhetskobling, sier Eker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han forteller videre at løsningen benytter bilens allerede innebygde GPS/3G-mottaker, og at den ikke kan brukes på andre typer biler. Men løsningen skal altså inkluderes på selskapets øvrige modeller.

Ligger det ikke helt i kortene at du kan gå til innkjøp av en Koenigsegg, så kan du i uansett se mer om hvordan du kan styre bilen med mobilen.
 
Toveis-kommunikasjon Hva skiller denne fra alle de andre «lap-timerne» som kan fås i app-form?

- App-funksjonen er bare en del av det hele. Toveis-kommunikasjonen muliggjør en langt bedre kontroll med bilen når kunde og bil er langt unna hverandre. Kunden har full oversikt over bilens status ved parkering, langtidslagring etc., og kan samtidig gjøre alle oppdateringer og setup-endringer av bilen slik at den hele tida er klar til bruk, avslutter Eker.

Ifølge sjefen selv, Christian von Koenigsegg, var Telenor-løsningen det opplagte valget for selskapets biler. Telenor skal også ha planer om å arbeide mer mot bilbransjen.

Les også: Test din egen bil med mobilen
Test: Løse head-up display

LÅST BIL: Ved å bruke appen kan eieren fort sjekke om bilen for eksempel er låst. Foto: TELENOR
LÅST BIL: Ved å bruke appen kan eieren fort sjekke om bilen for eksempel er låst. Foto: TELENOR Vis mer

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.