MEST POP: En undersøkelse blant over 16000 europeiske flypassasjerer, viser at Norwegian fortsatt er det mest populære lavpris-selskapet i NPorden. Også i resten av Europa står selskapet sterkt. Foto: NTB Scanpix
MEST POP: En undersøkelse blant over 16000 europeiske flypassasjerer, viser at Norwegian fortsatt er det mest populære lavpris-selskapet i NPorden. Også i resten av Europa står selskapet sterkt. Foto: NTB ScanpixVis mer

Norwegian er Nordens soleklart mest populære lavpris-selskap

Fortsatt på topp, klagestormen til tross.

Det er ikke til å komme forbi at det har vært en del støy rundt Norwegian i sommer. Flygermangel og innstilte fly satte mangt et passasjer-sinne i kok.

Det ble snakket relativt høyt om kriser og tapt omdømme.

Nå viser imidlertid en undersøkte som reisebyrået Travellink har foretatt at Norwegian fortsatt har solid tillit blant de reisende, både i Norge og i resten av Europa for den del.

GODE TALL: Bjørn Kjos kan glede seg over at selskapet hans fortsatt er Norges klart mest populære lavpris-flyselskap. Foto: Hans Arne Vedlog
GODE TALL: Bjørn Kjos kan glede seg over at selskapet hans fortsatt er Norges klart mest populære lavpris-flyselskap. Foto: Hans Arne Vedlog Vis mer

Spørreundersøkelsen ble riktignok gjennomført i juni i år, før pilotmangelen slo inn for fullt, men er uansett god lesing for Bjørn Kjos og Norwegian-ledelsen.

Norwegian er Nordens mest populære lavprisflyselskap

Best i Norden

Det er det nettbaserte reisebyrået Travellink som har gjennomført studien blant europeiske reisende rundt bruk og erfaringer med lavprisflyselskaper.

- Norwegian inntar førsteplassen med stor margin både i Norge, Sverige, Danmark og Finland når det gjelder ferie- og fritidsreiser. Tross knallhard konkurranse kaprer de også en meget sterk bronseplass i Europa. I Norge kommer Thomas Cook på andreplass, mens bare 11 % av oss fortrekker Ryanair. For Europa er det selskapet EasyJet som kommer på topp fulgt av Ryanair på andreplass og altså Norwegian på tredjeplass, sier countrymanager for Travellink i Norge, Hege Bergsløkken.

- For Norwegian er det viktig å tilby god kvalitet til en lav pris. Positive tilbakemeldinger fra kundene er svært viktig og motiverer oss til å fortsette å jobbe for at enda flere skal velge Norwegian på neste reise, sier salgsdirektør Lars Sande i Norwegian.

Pris viktigst

Blant de norske respondentene i undersøkelsen, er det pris som har størst betydning for valg av flyselskap (88 %), mens behagelige flytider ved ut/hjemreise er nest viktigst (64 %). Flyplassens beliggenhet blir rangert som nummer tre på listen (43 %).

- De norske deltagerne i undersøkelsen er overraskende lite opptatt av å få adgang til en lounge på flyplassene. Bare 5,1 prosent svarer at dette er viktig når de skal bestille en feriereise. Heller ikke WiFi eller taxfree-utvalg om bord i flyet teller mye for nordmenn. Bare 3 % svarer at dette er viktig. Med andre ord: For det store flertallet handler det om å få reisen til best mulig pris, sier Bergsløkken.

Billigere før?

Det er også interessant å merke seg at åtte av ti av de norske respondentene har benyttet seg av ulike flyselskaper på ut- og hjemreisen – for å få best mulig pris.

- Dette ser vi tydelig hos oss i Travellink når folk bestiller billetter. Behagelige flytider er viktig, og da hender det ofte at de reisende velger forskjellige flyselskaper på utreisen og hjemreisen, sier Hege Bergsløkken.

Men Ola og Kari er ikke udelt positive til lavprisselskapene. Mange mener at disse selskapene vet å ta seg betalt for ekstra-tjenester slik som for eksempel for bagasje. Nesten fire av ti svarer at de synes lavprisselskapene kan være like dyre som full-service-selskapene, særlig i høysesong. Og over tre av ti oppfatter at lavprisselskapene var billigere før.

Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen er naturlig nok glad for tilliten fra de reisende.

- I Norwegian er vi opptatt av å gi kundene selv frihet til å velge om de vil betale for innsjekket bagasje eller mat om bord, slik at de kan få en så billig reise som mulig, sier han.

Og legger til:

- Man må ikke forledes til å tro at man ikke må betale for tilleggstjenester hos selskaper som markedsfører seg med at alt er inkludert.