FLYET: Det var dette flyet, LN-DYM, med Andrè Bjerkes kontrafei på halen, som var på nippet til å styrte i Finland i fjor. Boeing 737-800-maskinen er her fotografert på Gardermoen. Foto: KRISTIN S. LILLERUD/NORWEGIAN
FLYET: Det var dette flyet, LN-DYM, med Andrè Bjerkes kontrafei på halen, som var på nippet til å styrte i Finland i fjor. Boeing 737-800-maskinen er her fotografert på Gardermoen. Foto: KRISTIN S. LILLERUD/NORWEGIANVis mer

Norwegian-fly nær ved å styrte

Bare tilfeldigheter hindret en alvorlig ulykke med Norwegian-fly.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Det var på hengende håret at ikke Norwegian-flyet LN-DYM steilet (mistet løftet) og styrtet under innflyvning til den finske byen Kittialä 26. desember i fjor.

Flyet tok plutselig kontrollen over seg selv. I 12 sekunder beveget høyderoret seg, uten at verken flyverne eller den innkoplede autopiloten hadde gitt bekjed om dette.

I 12 sekunder gikk roret og fikk flyet til å fly oppover.

Nye prosedyrer
Flyet, med forfatter Andrè Bjerkes portrett på halen, tilhørte Norwegians base i Helsinki og var på vei nordover på innenriksflighten om formiddagen 26. desember.
Under instrumentinnflygingen i skyer, begynte plutselig flyet å fly oppover, med full motorkraft.

Foreløpige undersøkelser fra Statens Havarikommisjon avdekker et hittil ukjent faremoment når verdens mest utbredte fly, Boeing 737, skal avises.

Nå skal flyene bygges om, mens nye forskrifter og rutiner i mellomtiden skal forhindre ulykker.

Mistet kontrollen Det ett år gamle flyet av typen Boeing 737-800, var på innflyging i drøyt 3000 fot, da flygerne ikke lenger hadde kontroll over maskinen.

Uten at verken flygere eller den innkoplede autopiloten ga beskjed, begynte høyderoret plutselig å gå.

Gikk rett opp Som følge av at flynesa plutselig pekte brått oppover, ga flyets automatiske systemer full gass. Dette førte til ytterligere bratt stigning, med påfølgende tap av hastighet i forhold til bakkeplan.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På det meste var flyets stigning hele 38,5 grader.

Hastigheten sank til 118 knop, før nesestillingen sakte begynte å synke igjen.

Presset på stikka Pilotene må ha reagert instinktivt med å presse hardt på stikka, i et håp om å få den villstyrige maskinen under kontroll igjen.

Undersøkelser viste at flygerne brukte hele 94 kilos press mot stikka, før flyets systemer reagerte.

NYE RUTINER: Den svært alvorlige nestenulykken med en Boeing 737-800 maskin fra Norwegian, har fått flyfabrikken til å innføre nye rutiner når flyene skal avises. Foto: NORWEGIAN
NYE RUTINER: Den svært alvorlige nestenulykken med en Boeing 737-800 maskin fra Norwegian, har fått flyfabrikken til å innføre nye rutiner når flyene skal avises. Foto: NORWEGIAN Vis mer

Mens dette pågikk, gikk både stikkealarmen og steilealarmen i fire sekunder.

På håret Senere utregninger viser at flyets steilehastighet var 121 knop, mens maskinen altså var helt nede i 118 knop på det verste.

Havarikommisjonen forklarer den alvorlige hendelsen med at man såvidt unngikk steiling, fordi vingebelastning var ørlite mindre enn belastningen som ville medført steiling, altså tap av oppdrift.

Løsningen Havarikommisjonen bemerker at flyets autopilot ville ha koplet seg ut, dersom flygerne hadde valgt å enten kople ut det automatiske gass-systemet eller kjørt høyderoret manuelt, slik at nesen ble trimmet nedover.

I dette tilfellet var den den enorme belastningen mot stikka som fikk systemene til å fungere igjen.

Frøs fast Nå har kommisjonen offentliggjort en foreløpig rapport, som avdekker at det var rester av avisningsvæsken som førte til at vitale deler frøs fast igjen.

Norwegian-flyet hadde stått parkert i tre døgn i Helsinki etter at det hadde sin siste flight på lillejulaften i fjor.

På andre juledag måtte flyet deices fordi det lå 25 centimeter snø på flyet.

Temperaturen var på dette tidspunkt 17 minusgrader.

For å få bort all snø og is, ble det brukt så mye som 1807 liter varmtvann og 1136 liter glykolblanding under avisningen.

Like etter nestenulykken, ble Norwegians øvrige 737-maskiner sjekket, uten at det ble funnet noen feil.

Fant feilen Kommisjonen gjorde deretter en omfattende simulering av avisning fra forskjellige vinkler mot flyets horisontale stabilisator og høyderor.

Det var da man avdekket at det rant tildels betydelige mengder væske inn i et rom som kalles "tail cone compartment".

Deretter ble liknende tester utført på to andre 737-fly og resultatene var de samme.

Nye prosedyrer Oppdagelsen fikk flyprodusenten til å endre prosedyrene for avisning. Inntil flyene blir ombygd, skal heretter høyderoret alltid stå i takeoff-posisjon under avisning.

Dessuten skal avisningsvæsken sprøytes forfra og ikke fra siden.

Havarikommisjonen varsler at den vil fortsette undersøkelsene før den endelige rapporten presenteres.