RETTIGHETER: Flypassasjerenes rettigheter koster flyselskapene store beløp når flyene blir forsinket eller kansellert. Det kan lønne seg å anke et avslag videre til Transportklagenemnda for fly. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
RETTIGHETER: Flypassasjerenes rettigheter koster flyselskapene store beløp når flyene blir forsinket eller kansellert. Det kan lønne seg å anke et avslag videre til Transportklagenemnda for fly. Foto: Odd Roar Lange/The Travel InspectorVis mer

Flyrettigheter:

Norwegian nektet utbetaling etter forsinkelse - så kom de på andre tanker

Passasjerer får inntil 430 000 kroner etter teknisk feil på flyet.

(Dagbladet): Passasjerene på det fullsatte Norwegianflyet ble nektet erstatning etter at flyet ble forsinket i over tre timer.

Flyet, som skulle tatt av fra Molde lufthavn Årø med kurs for Gardermoen om ettermiddagen den 28. juni, ble sterkt forsinket fordi en varsellampe i cockpiten lyste, og kapteinen ønsket å få sjekket dette før avgang.

Teknisk feil

En 3 timer og 27 minutter lange forsinkelsen, som skyldes teknisk feil, gir oss rett til en økonomisk kompensasjon, mente passasjerene på flyet.
Flere av dem fikk ødelagt starten på sommerferien på grunn av forsinkelsen, og sendte kravet direkte til Norwegian.

«Vi kan ikke imøtekomme kravet om kompensasjon da flyvningen var forsinket som følge av ekstraordinære omstendigheter. Dette i henhold til dom i EU-domstolen (C-549/07 Wallentin-Hermann)», svarte Norwegian etter få dager.

Kostbar forsinkelse

Flyet fra Molde hadde 186 passasjerer den aktuelle onsdagen. En utbetaling på 250 euro for hver av disse ville kostet Norwegian 435 000 kroner.

En av passasjerene ville vite årsaken til avslaget, men fikk dette svaret:
«Vi har ikke mulighet til å utarbeide utfyllende rapporter i hver sak til våre passasjerer og kan dessverre ikke sende dere ønsket». Dokumentasjon på forholdet vedlegges ved en eventuell ekstern behandling.

Den mangelfulle forklaringen førte til at Norwegian fikk kritikk fra både Luftfartstilsynet og Forbrukerrådet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Passasjeren som først fikk avslag stod på sitt og brakte derfor klagesaken inn for ny behandling hos Transportklagenemnda for fly.

OMBESTEMTE SEG: Norwegian tok av fra Molde lufthavn Årø mer enn tre timer forsinket. Nå har selskapet ombestemt seg, og utbetaler erstatningsbeløpet. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
OMBESTEMTE SEG: Norwegian tok av fra Molde lufthavn Årø mer enn tre timer forsinket. Nå har selskapet ombestemt seg, og utbetaler erstatningsbeløpet. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

Transportklagenemnda ba Norwegian om en mer utfyllende redegjørelse for avslaget. Og da ombestemte flyselskapet seg!

Ny vurdering

«Vi har tatt en totalvurdering av denne saken og dens dokumenter. Og har kommet frem til at vi vil imøtekomme kravet om kompensasjon pålydende 250 EUR jfr. EU forordningen 261/2004», skriver Norwegian i sitt svarbrev til nemnda.

Norwegian skriver også: «Vi kan legge til at det at en lampe lyser ikke utelukkende trenger å bety at flyet har hatt en teknisk feil, men at det var vært en indikasjon på en mulig teknisk feil som må inspiseres av sikkerhetsårsaker».

PENGER PÅ VEG: Teknisk feil på et Norwegianfly førte til erstatningskrav fra passasjerer. Nå blir kravet innfridd. Faksimile av brevet til Transportklagenemnda
PENGER PÅ VEG: Teknisk feil på et Norwegianfly førte til erstatningskrav fra passasjerer. Nå blir kravet innfridd. Faksimile av brevet til Transportklagenemnda Vis mer

Les mer: Norwegian hadde 6000 forsinkelser i juli

Kostbar forsinkelse

Penger å hente

Nå får passasjerer som har klaget utbetalt sine 250 euro (2325 kroner) hver - uansett priskategori på flybilletten.
Dersom alle passasjerer har sendt inn lignende krav vil regningen for forsinkelsen bli svimlende 431 000 kroner - bare for selve kontantutbetalingen.
I tillegg kommer utgifter til mat, hotellovernattinger, billettrefusjoner og ombookinger.

Ikke uvanlig

— Det skjer ganske ofte at Norwegian inngår forlik før en sak blir behandlet av nemnda. Det er ikke så uvanlig at flyselskap og passasjer inngår forlik etter at en sak har kommet til sekretariatet i Transportklagenemnda. Sekretariatet har også mulighet til å medvirke ved å sette frem forslag til en minnelig ordning eller legge fram sin vurdering av saken, på bakgrunn av vedtak som tidligere er truffet i tilsvarende saker, sier Anne B. Lea, daglig leder i Norsk Reiselivsforum, som er sekretariatet for Transportklagenemnda og Pakkereisenemnda.

— Vi mener forsinkelsen var utenfor vår kontroll, men har likevel valgt å imøtekomme kravet, sier kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nilsen.

Han ønsker ikke å svare på disse spørsmålene:
° Hvorfor ble det tatt en feil avgjørelse første gangen?
° Hvor mange personer har sendt inn krav etter denne flighten?

Les mer: Slik får du charterferien mye billigere- hemmeligheten de ikke vil du skal vite