STORE OVERSKRIFTER:  Norwegian og Bjørn Kjos' planer om å tilby USA-flyvninger til 69 dollar, har skapt store overskrifter i internasjonal presse denne uka. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
STORE OVERSKRIFTER: Norwegian og Bjørn Kjos' planer om å tilby USA-flyvninger til 69 dollar, har skapt store overskrifter i internasjonal presse denne uka. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

Norwegians luftige planer om billige USA-flyvninger vekker internasjonal oppsikt

Bjørn Kjos' 69-dollarsbilletter til USA forbløffer amerikansk og britisk presse.

(Dagbladet): Bjørn Kjos og flyselskapet Norwegian har gjennom en årrekke skapt store overskrifter i Norge.

I disse dager skaper de også store overskrifter i internasjonal presse. Nå for sine luftige planer om transatlantiske billigreiser.

Vil begynne i 2017 Selskapet håper at de fra 2017 kan tilby direkteflyvninger fra USA til Europa, for kun 69 amerikanske dollar. Det er i underkant av 600 norske kroner, omregnet etter dagens valutakurs.

På lista over utenlandske mediehus som omtaler Bjørn Kjos' billige transatlantiske planer, finner man blant andre det internasjonale nyhetsbyrået Reuters, det amerikanske nyhetsnettstedet BusinessInsider og de britiske avisene The Guardian og The Independent.

Og måten det norske flyselskapet har tenkt å kutte prisene på, er såre enkel, forklarer Kjos til Reuters.

Ved å benytte seg av regionale flyplasser som tar en mindre avgift for å la flyselskaper lande og ta av fra deres rullebaner, håper flyselskapet at de kan gjøre flyvningen så billig som mulig.

Enkelt sagt tar travlere flyplasser en høyere avgift enn mindre travle flyplasser, skriver BusinessInsider.

Nye, mer drivstoffgjerrige fly er også en viktig del av hvordan selskapet håper de kan tilby den billige flyturen.

Prisen for en vei Det er imidlertid én hake: 69-dollarsbilletten er en enveisbilett. En tur-retur-billett vil være dyrere, men fremdeles billigere enn i dag, skriver de videre.

- Jeg tror du kommer til å se mye lignende de neste fem åra, sier Kjos, ifølge Reuters.

Men det er ikke bare bare å begynne å bruke regionale flyplasser, poengterer Reuters. De som regulerer luftfarten i USA er nødt til å si ja til at internasjonale flyvninger får lov til å lande på regionale flyplasser.

Skal de si ja til det, må de også legge til rette for at det amerikanske tollvesenet og grensekontrollørene har et nærvær på disse innfartsårene, skriver Reuters.