NØTTEGODT:Nøtter kan hjelpe deg å holde vekten, og samtidig redusere risikoen for hjerte- karsykdommer.
Foto: Nina Hansen/Dagbladet
NØTTEGODT:Nøtter kan hjelpe deg å holde vekten, og samtidig redusere risikoen for hjerte- karsykdommer. Foto: Nina Hansen/DagbladetVis mer

Nøtter bra for hjertet

Nøtter er ikke bare sunt, det kan også forhindre sykdom.

Spiser du nøtter er sjansen stor for at du er mindre utsatt for fedme, type 2-diabetes og hjerte- karsykdommer. Dette går frem av studie publisert i Journal of American College of Nutrition.

Her sammenlignet forskere risikofaktorene for metabolsk syndrom mellom de som spiste nøtter kontra de som ikke gjorde det. Undersøkelsen omfattet 13292 kvinner og menn over 19 i år fra 1999 til 2004.

Blant de som spiste nøtter var det fem prosent lavere forekomst av metabolsk syndrom. Dette er en samlebetegnelse på risikofaktorer for hjerte- karsykdommer og type 2-diabetes.

Godt kolesterol
Nøttespiserne hadde også høyere nivå av det gode kolesterolet HDL. Dette kolesterolet fjerner kolesterol fra blodåreveggen og senker innholdet av det skadelig LDL-kolesterol i blodet.

—Nøtter bør være en integrert del av et sunt kosthold. Helsepersonell og kostholdsrådgivere bør oppmuntre til dette, anbefaler Carol O'Neil, en av forskerne bak undersøkelsen.

Nøtter som mandler, paranøtter, cashewnøtter, hasselnøtter, macadamia-nøtter, pekannøtter, pinjekjerner, pistasjenøtter og valnøtter inneholder viktige vitaminer og mineraler og virker beskyttende på hjertet.

—Nøtter er den enkeltgruppen med matvarer som reduserer risikoen for hjerte- karsykdommer mest. Nøtter alene kan redusere risikoen med 30 prosent. Det er ingen enkeltmatvarer som har en større effekt, sier lege og kostholdsrådgiver Fedon Lindberg til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slankende Den amerikanske undersøkelsen viste at de som spiste nøtter hadde lavere kroppsvekt, lavere KMI og lavere midjemål enn de som ikke spiste. Den gjennomsnittlige vekten var 1,89 kg lavere blant de som spiste nøtter. I tillegg var midjemålet 2 cm mindre.

—Det viktigste bidraget er at nøtter bedrer metthetsfølelsen og regulerer matlysten. Man bør spise variert med nøtter i løpet av dagen, sier Lindberg.

En studie fra 2004, publisert i National Center for Biotechnology Information, viste at det er mulig å gå ned i vekt ved å spise mandler. Her ble 65 overvektige forsøkspersoner delt i to grupper. Den ene gruppen fikk 90 gram mandler daglig og den andre gruppen fikk et tillegg på tilsvarende antall kalorier i form av karbohydrater. Utover dette var dietten lik. Gruppen som fikk mandler gikk mer ned i vekt. Konklusjonen var at nøtter enten kan bidra til økt forbrenning, eller at inntaket førte til mindre opptak av andre kalorier.

Mellommåltid —Flere undersøkelser viser at de som spiser nøtter er slankere enn de som ikke gjør det. Det er mye sunt fett i nøtter og de er fulle av proteiner, fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter. Mange er redde for å spise nøtter fordi det inneholder mye kalorier. Nøtter som mellommåltid gjør at en spiser mindre ved neste måltid. Man må tenke på det som et mellommåltid, og ikke som nullkalorier, sier Cathrine Borchsenius, ernæringsfysiolog i BraMat.no.

—Nøtter er en komplett matvare sånn som egg, men nøtter har i tillegg mye fiber. En større andel fett og protein i kosten og mindre karbohydrater gjør at man blir mettere og at kroppen forbrenner mer fett, sier Fedon Lindberg.