Du leser nå Dagbladet Pluss
SJAKKFEBER: Norske TV-tittere oppdaget sjakkens gleder for alvor under sjakk-VM i 2013, da Magnus Carlsen vant over Anand. Her er en situasjon fra omkampen året etter,da Carlsen bekreftet sin suverene posisjon. Foto: NTB Scanpix
SJAKKFEBER: Norske TV-tittere oppdaget sjakkens gleder for alvor under sjakk-VM i 2013, da Magnus Carlsen vant over Anand. Her er en situasjon fra omkampen året etter,da Carlsen bekreftet sin suverene posisjon. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Magnus Carlsen kjemper for tittelen igjen:

Ny bok om sjakkens kongerekke er strålende oppvarming til VM-kampen 9. november

Vinneren får ni millioner kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Å SI AT SJAKK-VM braker løs fredag 9. november, er muligens et litt dårlig bilde. Sjakk er på mange måter en tilnærmet lydløs øvelse. Brikkene er forsynt med filt på undersiden, og spillerne holder stort sett munn under kampene. Det eneste man hører er de små klikkene hver gang sjakklokkene blir slått av og på.

Fra 9. til 28.november skal Magnus Carlsen for fjerde gang kjempe om VM-tittelen. Vinneren innkasserer ni millioner kroner. Carlsens motstander er den to og et halvt år yngre Fabiano Caruana, som både har italiensk og amerikansk statsborgerskap. Han vokste opp i Bobby Fischers gamle naboskap i Brooklyn, og ble tidlig sirklet inn som et vidunderbarn. Han spiller for USA.

Prøv Pluss for 1 krone

Få tilgang på egne premiumartikler, videodokumentarer, eAvisa og Magasinet.

PRØV PLUSS

1 UKE

1 kr

(Fornyes automatisk til 55,-/uke)

1 MÅNED

99 kr

(Fornyes automatisk til 99,-/måned)

LES LENGRE - BETAL MINDRE

1 ÅR

795 kr

(Fornyes automatisk til 795,-/år)

  • Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris etter tilbudsperioden . Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

visa card Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer