RØFFERE UTSEENDE: I tilleg til bakkeklaringen får Alltrack en del detaljer som får den til å skille seg litt fra mengden av vanlige Pasater. FOTO: Volkswagen
RØFFERE UTSEENDE: I tilleg til bakkeklaringen får Alltrack en del detaljer som får den til å skille seg litt fra mengden av vanlige Pasater. FOTO: VolkswagenVis mer

Ny detaljrik Passat

Nå kommer en røffere utgave av den populære modellen.

Her til lands er det mange som setter pris på litt ekstra bakkeklaring og firehjulsdrift. En populær trend de siste årene har vært å utstyre vanlige stasjonsvogner med litt røffere styling, høyere bakkeklaring og firehjulsdrift.

Volkswagen-konsernet har hatt mange slike modeller på programmet tidligere. Audi var blant de første som lanserte en slik bil med sin A6 Allroad, og senere har vi også sett forhøyede modeller med firehjulsdrift fra Skoda.

Volkswagen har hatt sine Cross-modeller en stund, men det har ikke nødvendigvis vært firehjulsdrevne biler. Nye Passat Alltrack vil i hovedsak konkurrere med biler som Peugeot 508 RXH, konsernets egen Audi A4 Allroad og Volvo XC70.

30 MM EKSTRA: Den ekstra bakkeklaringen gir deg litt bedre terrengegenskaper. FOTO: Volkswagen
30 MM EKSTRA: Den ekstra bakkeklaringen gir deg litt bedre terrengegenskaper. FOTO: Volkswagen Vis mer

Alltrack leveres med den velkjente toliters dieselmotoren på 140 eller 170 hester og 4Motion firehjulsdrift. Det betyr at det i utgangspunktet er forhjulene som driver bilen fremover, men bakhjulene kobles inn ved behov.

Høyere bakkeklaring Sammenlignet med en vanlig firehjulsdreven Passat, har Alltrack fått 30 millimeter høyere bakkeklaring. Det gir litt bedre marginer i dyp snø og på dårlig vei.

Passat Alltrack får også en egen offradmodus. Da aktiveres "Hill descent control", ABS-systemet justeres for kjøring på løst underlag og de elektroniske diffsperrene skal reagere kjappere for å hindre hjulspinn. På biler med DSG-kasse vil også girskiftene endres for å sikre optimalt grep.

Ifølge importøren vil de første bilene komme på norske veier i mars, men de håper på å ha prisene klare før nyttår. Når de er på plass vil det også åpnes for bestilling.

KOMMER I MARS: Ifølge importøren vil de første bilene komme på norske veier i mars, men de håper på å ha prisene klare før nyttår. FOTO: Volkswagen
KOMMER I MARS: Ifølge importøren vil de første bilene komme på norske veier i mars, men de håper på å ha prisene klare før nyttår. FOTO: Volkswagen Vis mer

- Vi regner med at den vil koste rundt 20.000 kroner mer enn Highline-modellen, sier informasjonsansvarlig hos Volkswagen, Jan Erik Haugen. Det betyr at modellen med 140 hester vil få en startpris rett i underkant av 450.000 kroner.

Her til lands forventer de å selge rundt 1500 biler i året. En del av dette vil være kunder som ellers ville valgt en vanlig Passat med 4Motion, men de håper også på å kapre en del nye kunder.

Les også:
Slik virker 4x4-systemene i de mest populære SUV-ene
10 kule julegaver til den bilinteresserte
Frekk Golf får terningkast seks
De beste bruktbilene med 4x4

LIKT INNVENDIG: På innsiden er det fortsatt en Passat. Det betyr god materialkvalitet og mer enn nok plass. FOTO: Volkswagen
LIKT INNVENDIG: På innsiden er det fortsatt en Passat. Det betyr god materialkvalitet og mer enn nok plass. FOTO: Volkswagen Vis mer

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.