FOR MYE METTET FETT: Helsedirektoratet råder oss fortsatt til å unngå for mye av mettet fett, som i denne kurven. Foto: OLE C. H. THOMASSEN/Dagbladet
FOR MYE METTET FETT: Helsedirektoratet råder oss fortsatt til å unngå for mye av mettet fett, som i denne kurven. Foto: OLE C. H. THOMASSEN/DagbladetVis mer

Advarer (fortsatt) mot mettet fett

Ny gjennomgang styrker ernæringsrådene: Her er fettet du bør holde deg unna

Ett år etter at rådene sist ble utgitt, hadde mange lav tillit til helsemyndighetenes anbefalinger. Nå styrkes funnene. 

(Dagbladet): Ønsker du å forebygge hjerte- og karsykdommer bør du bytte mettet fett med umettet fett, ifølge en ny rapport fra Nasjonalt råd for ernæring, som framlegges hos Helsedirektoratet i Oslo sentrum i formiddag.

- Vårt råd er at mettet fett bør utgjøre maksimum 10 prosent av det daglige kostholdet, sier Jøran Hjelmesæth, seksjonsleder for Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold, til Dagbladet.

Rådene

Sammen med Erik Arnesen, helsefaglig rådgiver i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, og Kjetil Retterstøl, overlege ved Rikshospitalet, har han brukt fritida det siste halvannet året på å gjennomgå andre nasjoners og fagråds kostråd.

- Det har tatt tid. Resultatet er at det er en nærmest rørende enighet i de nasjonale retningslinjene som er utgitt av myndighetene og fagorganisasjoner verden over, sier Hjelmesæth.

Direktoratet og ernæringsrådet mener det er fornuftig å bytte harde margariner, palmeolje og kokosfett med planteoljer, flytende og myk margarin, når de i dag framlegger lista over ja- og iblant-produkter.

Rådet er fortsatt som før: alt med måte, og JA til mer umettet fett.

Rådet foretrekker følgende matvarer:

  • Mager og fet fisk, fjærfe uten skinn.
  • Skummet melk og yoghurt, eggehvite.
  • Eddik, ketchup, sennep, fettfri dressing.
  • Grilling koking og damping som tilberedningsmåte.

De råder om moderasjon når det gjelder:

  • Magert storfe, lam, svin eller kalv, sjømat og skalldyr.
  • Lettmelk, lettere ost og andre melkeprodukter.
  • Planteoljer, myk margarin, salatdressing, majones.
  • Alle nøtter, untatt kokosnøtt.

De råder om å begrense inntaket av:

  • Pølser, salami, bacon, spare ribs, innmat.
  • Vanlig ost, fløte, eggeplomme, helmelk og fet yoghurt.
  • Smør, hard margarin, transfett, palme- og kokosolje, smult, baconfett, dressing med eggeplomme.
  • Kokosnøtt.
  • Fritering som tilberedningsmåte.

Det var i 2015 at Helsedirektoratet ba Ernæringsrådet om å finne ut om anbefalingene fra 2011 («Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer»), som kom i 2011, fortsatt holder mål.

Lavkarbo og smørkrise

Et par år etter at kostholdsrådene ble utgitt, viste en spørreundersøkelse fra Statens institutt for forbruksforskning at befolkningen hadde lav tillit til helsemyndighetenes kostholdsråd, ifølge Helsedirektoratet.

- Ingen av oss vet hvor mye fett vi spiser i løpet av dagen. Men det viktigste er å i stor grad bytte mettet fett med umettet. Det vil si; bytt hardt smør med mykt smør, og spis mindre feit ost. Unngå kokosolje, som inneholder mye mettet fett og palmeolje, sier Hjelmesæt.

PÅ TIDE MED NY GJENNOMGANG: Linda Granrud, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, forklarer bakgrunnen for hvorfor de ba om en ny gjennomgang. Foto: Therese Doksheim Skaug / Dagbladet Vis mer

Han sier at særlig diabetikere kan dra stor nytte av å bytte det usunne fettet med umettet fett.

Divisjonsdirektør Linda Granlund i Helsedirektoratet mente det var på tide med en ny gjennomgang av de tidligere rådene.

- Det publiseres stadig ny forskning på feltet, og med jevne mellomrom utfordres vi på om rådene våre er i tråd med oppdatert kunnskap, sier hun.

Hun forklarer hvordan rådet har gjennomgått artikler og analyser fra 2010 til september 2016. De norske rådene er sammenlignet med andre nordiske lands ernæringsråd.

I rapporten foreslår Helsedirektoratet også å velge matvarer merket med nøkkelhull, som inneholder mindre mettet fett.

Rådene legges fram i Helsedirektoratets kontorer i Universitetsgata i Oslo sentrum.

På en stor plakat i auditoriet heter det:

Velg mer:

  • Grønnsaker, frukt og bær.
  • Fisk og fiskeprodukter.
  • Bevegelse i hverdagen.

Velg heller:

  • Grove kornprodukter enn fine.
  • Olje og myk margarin enn smør.
  • Magre meieriprodukter enn fete.
  • Vann enn saft og brus.

Velg mindre:

  • Rødt kjøtt og kjøttprodukter
  • Salt og matvarer med mye salt.
  • Sukker, brus, saft og godteri.
  • Stillesitting.
  • Spis variert og vær fysisk aktiv.

Framleggerne av rapporten påpeker hvordan hjerte- og karsykdommer er blant ledende dødsårsaker i Norge, og som forårsaker rundt fire millioner dødsfall i Europa årlig. Sykdommen rammer flere kvinner enn menn, men menn rammes tidligere i livet.

Ernæringsrådet har bestått av Hjelmesæth, Erik Arnesen, helsefaglig rådgiver Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, professor ved Universitetet i Oslo og Kjetil Retterstøl, professor dr. med Universitetet i Oslo, overlege Lipidklinikken, OUS-Rikshospitalet.