SJARMØR: Smart Fortwo har sine sjarmerende sider, men likevel vil vi ikke anbefale deg å kjøpe den - i hvert fall ikke ennå. Snart kommer den som elbil, med fordeler som fri parkering, gratis bomring og kjøring i kollektivfeltet på kjøpet. Foto: ANDREAS HANDELAND
SJARMØR: Smart Fortwo har sine sjarmerende sider, men likevel vil vi ikke anbefale deg å kjøpe den - i hvert fall ikke ennå. Snart kommer den som elbil, med fordeler som fri parkering, gratis bomring og kjøring i kollektivfeltet på kjøpet. Foto: ANDREAS HANDELANDVis mer

Ny kabriolet med automatgir til under 160 000 kroner

Men det betyr ikke at du nødvendigvis skal kjøpe den.

(Dagbladet): De parkerer på tvers, er designet for byen og gir forbipasserende inntrykk av å gå på strøm.

Men en Smart Fortwo kan by på mer enn som så.

For tilsynelatende latterlig lave 156 800 kroner får du nemlig en kliss ny kabriolet med automatgir.

For godt til å være sant? Vel, egentlig ikke. For den passer ikke for alle - langt der i fra.

Begrenset bruksområde At Smart Fortwo er en toseter ligger i navnet, og for mange er det mer enn nok.

Men det lille bagasjerommet bak forsetene duger ikke til særlig mer enn et par bæreposer, og begrenser bruken til små dagsturer.

Heldigvis kan passasjerseteryggen felles ned slik at litt større gjenstander kan fraktes hvis du er alene i bilen.

Materialkvaliteten er heller ikke spesielt bra, og det kunne det godt vært.

MAKRELLTAK: Kabriolet og kabriolet, fru Blom. Men "makrelltaket" sørger i hvert fall for at du kan få oppleve vind i håret. Foto: ANDREAS HANDELAND
MAKRELLTAK: Kabriolet og kabriolet, fru Blom. Men "makrelltaket" sørger i hvert fall for at du kan få oppleve vind i håret. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

For størrelsen tatt i betraktning er ikke Smart spesielt billig.

Trekker til seg blikk Men utseendet til den lille tassen sjarmerer. Ikke bare undertegnede, men de aller fleste jeg passerer på min vei.

Det er noe uskyldig og enkelt med Smart Fortwo; akkurat som om bilen er et lite barn ute i trafikken. Folk tar hensyn samtidig som de ikke helt tar den lille toseteren på alvor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men selv om den ser frisk ut, føles den utdatert på andre områder.

For det er når man begynner å kjøre, at ulempene gjør seg gjeldende.

Rister Den korte hjulavstanden gjør nemlig at bilen føles veldig stiv på alt annet en finslipt asfalt.

Og lyden av et understell som får gjennomgå forplanter seg litt for godt inn i kupeen.

Telehiv, sprekker og trikkeskinner blir raskt dine verste fiender i Smart, og det er synd siden bilen er helt grei å kjøre ellers.

Dårlig girkasse Bilens verste ankepunkt er girkassa. Det er en elektronisk styrt manuell variant som i praksis er en automatkasse.

Problemet er at man i praksis må slippe gassen hver eneste gang den skal gire, som i en bil med kløtsj.

VELKJENT: En Smart Fortwo i velkjent positur, på tvers mellom biler parkert på langs. Sjekk om det er lov der du bor før du gjør det selv. Foto: FERDINAND OSTROP AP PHOTO
VELKJENT: En Smart Fortwo i velkjent positur, på tvers mellom biler parkert på langs. Sjekk om det er lov der du bor før du gjør det selv. Foto: FERDINAND OSTROP AP PHOTO Vis mer

Gjør man ikke det "lugger" det noe voldsomt, og hele sjaltingen føles ut som om den foregår i sakte film.

Det ødelegger mye av kjøreopplevelsen, noe som er synd siden den tresylindrede motoren på 71 hester føles sprek og villig.

Den har også et karakteristisk lydbilde man sjelden hører maken til.

Bedre alternativer
Smart Fortwo er laget med tanke på deg som bor i eller rett rundt en stor by. Den er lett å håndtere, enkel å parkere og har et morsomt utseende.

Likevel kan du gjøre både deg selv og miljøet en tjeneste ved å heller styre over på en elbil.

En elektrisk bil gjør stort sett den samme nytten hvis du klarer deg med to seter og en rekkevidde innenfor hva gjennomsnittsbilisten kjører per dag.

Trekløveret Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero koster noen titusener mer. Til gjengjeld byr de på fire seter, samt fordeler som gratis parkering og bomring, fri bruk av ladestasjoner og bruk av kollektivfeltet.

HÅPLØS: Girkassen er Smart Fortwo sitt største ankepunkt. Den er treg, brå og lugger i sjaltingen. Foto: ANDREAS HANDELAND
HÅPLØS: Girkassen er Smart Fortwo sitt største ankepunkt. Den er treg, brå og lugger i sjaltingen. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Den elektriske utgaven av Smart er på markedet i 2012, med batterier fra Tesla.

Lydløs elektrodrift vil nok kle den lille bybilen bedre, samtidig som man får nyte godt av elbilens bruksgoder.

Så hvis du planlegger et smart Smart-kjøp: Vent på den elektriske.

FOR TO: Vår testbil har både navigasjon med trykkskjerm, 15-tommers felger, skinnseter, og tre-eiket sportsratt og audiopakke som tilleggsutstyr. Foto: ANDREAS HANDELAND
FOR TO: Vår testbil har både navigasjon med trykkskjerm, 15-tommers felger, skinnseter, og tre-eiket sportsratt og audiopakke som tilleggsutstyr. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer