FLYKALKULATOR: Forbrukerrådet har laget en egen kalkulator for at reisende skal kunne sjekke hva de har krav på dersom flyet deres blir forsinket eller innstilt. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN / NTB SCANPIX
FLYKALKULATOR: Forbrukerrådet har laget en egen kalkulator for at reisende skal kunne sjekke hva de har krav på dersom flyet deres blir forsinket eller innstilt. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN / NTB SCANPIXVis mer

Ny kalkulator skal gjøre at du kan regne deg fram til egen flyerstatning

Får vite hva du får dekket mens du venter.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

Forbrukerrådet har laget en egen kalkulator for at reisende skal kunne sjekke hva de har krav på dersom flyet deres blir forsinket eller innstilt.

kalkulatoren kan forbrukerne skrive inn hvor de skal og hvor lenge de har ventet. Dermed blir det beregnet om utgifter til mat, drikke og hotell kan dekkes, eller om de kan få pengene for reisen tilbake.

Under en landsomfattende aksjon fredag formiddag på flyplassene Tromsø, Værnes, Flesland, Sola, Kjevik, Gardermoen, Torp og Rygge viste Forbrukerrådet flypassasjerene hvordan kalkulatoren kan brukes.

Forbrukerrådet har sett behov for et slikt hjelpemiddel ettersom rettighetene til forbrukerne rundt flyreiser er veldig kompliserte, og det er vanskelig for vanlige folk å vite hva de har krav på.

Forbrukerrådets direktør Randi Flesland er langt fra fornøyd med informasjonen flyselskapene gir passasjerene når det oppstår problemer med flyavgangene.

- Flyselskapene har plikt til å fortelle passasjerene hva de har krav på. Det er når du har ventet i timevis at du trenger mat og drikke, og det er når du får vite at flyet er innstilt, at du må velge om du vil ha pengene tilbake eller reise senere, sier Flesland.

Hun mener det ikke er tilstrekkelig at noen flyselskaper sender SMS til kundene når flyavganger er forsinket eller innstilt.

(NTB)