ENDELIG: Her er splitternye C-klasse fra Mercedes-Benz, en etterlengtet bil norske kunder får til en ganske så hyggelig pris. Foto: DAIMLER
ENDELIG: Her er splitternye C-klasse fra Mercedes-Benz, en etterlengtet bil norske kunder får til en ganske så hyggelig pris. Foto: DAIMLERVis mer

Ny Mercedes fra 360 000

Prisene som vil gjøre splitter nye C-klasse til en folkebil.

DinSide.no: Til tross for en mengde forbedringer vil den nye C-klassen bli en rimeligere bil enn sin forgjenger, med en innstegspris på 360 000 kroner.

Til Mercedes å være kan prisen anses å være svært så hyggelige nyheter.

Hovedforklaringen til prisnedgangen er at bilen utløser lavere avgifter enn tidligere, takket være lavere vekt og lavere CO2-utslipp.

Erstatter en storselger Mercedes har solgt over 2,4 millioner eksemplarer av dagens C-klasse siden lanseringen i 2007, og den nye C-klassen anses derfor som den viktigste Mercedes-modellen på sju år. Derfor var den da også et av de store trekkplasterne på den internasjonale nordamerikanske bilutstillingen (NAIAS) i Detroit, der vi selvsagt var til stede.

I motsetning til hva som var tilfelle da Mercedes-Benz entret mellomklassen i 1983 med sin 190, befinner modellen seg nå midt i modellspekteret til Mercedes. Det vil altså si over A/CLA/GLA- og B-klassemodellene, men under E- og S-klasse.

Først med tre motorer Bilen lanseres med tre motoriseringer i denne omgang. De heter C 180, C 200 og C 220 BlueTec. (Tekniske data finnes i tabellen.)

Under lanseringen fikk vi oppgitt følgende priser:

Mercedes-Benz: Nye C-klasse. Foto: Daimler
Mercedes-Benz: Fra lanseringen av nye C-klasse. Foto: Daimler
Mercedes-Benz: Setene i nye C-klasse. Foto: Daimler
Mercedes-Benz: Interiør-oversikt, nye C-klasse. Foto: Daimler
Mercedes-Benz: Nye C-klasse sett bakfra. Foto: Daimler
Mercedes-Benz: Nye C-klasse forfra. Foto: Daimler
Mercedes-Benz: Nye C-klasse. Foto: Daimler
Mercedes-Benz: Nye C-klasse. Foto: Daimler
Mercedes-Benz: Nye C-klasse. Foto: Daimler
Mercedes-Benz: Sikkerhetssystemer er på plass i C-klassen. Foto: Daimler
Mercedes-Benz: HUD-display. Foto: Daimler

C 180: 360 000 kroner
C 200: 400 000 kroner
• C 220 BlueTec: 410 000 kroner

Tidlig vårtegn Nye C-Klasse sedan kommer allerede i løpet av mars måned, mens stasjonsvognen og C 250 4Matic først er ventet i september 2014.

Dagens Mercedes C-klasse har vært den viktigste modellen for Mercedes-Benz og er blitt solgt i 2,4 millioner eksemplarer siden lanseringen i 2007.

Designen bekrefter for øvrig tendensen Mercedes har vist at de er inne på: De satser på å fjerne seg fra det litt «gubbete» imaget merket har slitt med. 

Likevel: Den nye C-klasse er langt mer konservativ enn den forhjulsdrevne CLA, som vi testkjørte i vår.

Eksempelvis er Mercedes C-klasse den eneste bilen i segmentet som har solgt bedre som sedan enn som stasjonsvogn, mens BMW 3- serie og i enda større grad Audi A4 selges i overvekt som stasjonsvogn.

Forbedret effektivitet Selv om Mercedes har arbeidet med å lage en mer luksuriøs og bedre utstyrt C-klasse, skal den også være hyggeligere med miljøet og mer effektiv i drift. Eksempelvis kan bilen skilte med lav luftmotstand - Cd-verdien på 0,24 (Versjonen C 220 BlueTec Eco), imponerer. (CLA skryter for sin del på seg helt ned til rekordartede 0,22).

Større, men lettere Viktigste grep har likevel vært å kutte i massen. 100 kilo lettere skal nykommeren ha blitt. Dette er i tråd med tendensen i markedet.

Likevel er den blitt større og det er særlig akselavstanden som har vokst:

Med 284 centimeter tyder denne på god innvendig plassutnyttelse. Samtidig er nye C-klasse blitt noe lengre - men med sine 468,6 centimeter er den bare litt lengre enn CLA. Vi regner imidlertid med at den har merkbart bedre innvendig plass, å dømme etter design og spesielt de kortere overhengene.

Store på sikkerhet I likhet med storebror S-klasse, byr også C-klassen nå på svært mange avanserte sikkerhetssystemer, og fra pressemeldingen sakser vi følgende:

• Attention Assist: Bilen merker om sjåfører blir trøtt, og varsler om at det er på tide med en pause (standardutstyr). • Adaptive Break Assist og Collision Prevention Assist: Bilen oppdager farer i veibanen, for eksempel at bilen foran bråbremser, og bidrar til riktig bremsetrykk. Om sjåføren ikke reagerer raskt nok, bremser bilen selv. Systemet er aktivt fra 7 km/t til hele 200 km/t (standardutstyr). • Distronic Plus med Steering Assist og integrert Stop&Go Pilot: Adaptiv cruisecontrol som virker fra 0 til 200 km/t. Ved kø kan bilen følge bilen foran og delvis svinge selv. • BAS Plus Brake Assist System med PRE SAFE: Bilen kan gjenkjenne kryssende trafikk, fotgjengere og biler som står stille, og bremse på egen hånd dersom sjåføren ikke reagerer raskt nok. • Enhanced Active Lane Keeping Assist: Systemet hjelper bilen å holde seg i veibanen, også der veimerkingen er dårlig. • Active Parking Assist: Bilen lukeparkerer på egen hånd. • 360 graders kamera: Ryggekamera som gir et fugleperspektiv og dermed bedre oversikt. • Traffic Sign Assist med Wrong Way Alert: Bilen gjenkjenner skilter langs veien, inkludert Innkjøring forbudt-skilter. • Adaptive Highbeam Assist: Adaptiv LED-lyktsystem som gjør det mulig å kjøre med fjernlysene på hele tida: Bilen blender selv ned for bilen foran og møtende trafikk. • Automatisk barnesetedeteksjon i fremre passasjersete. Airbagen skrus automatisk av om man setter inn et barnesete. • Flere nye kollisjonsputer, blant annet til sjåførens knær.
Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Flere bilnyheter får du her:
10 spennende bilnyheter som kommer i 2014
Se nye Audi Shooting Brake
Her er helt nye Mercedes S-klasse