Ny metode: Sov godt uten medisin

Tre av ti sliter med søvnløshet og mange går på søvntabletter. Nå gir ny metode håp.

VIRKER GODT: Kognitiv atferdsterapi virker godt mot insomni. Man må behandle årsaken til søvnforstyrrelsene, understreker Anders Dyrbing, fagansvarlig ved Volvat Søvnsenter. Foto: Adrian Øhrn Johansen
VIRKER GODT: Kognitiv atferdsterapi virker godt mot insomni. Man må behandle årsaken til søvnforstyrrelsene, understreker Anders Dyrbing, fagansvarlig ved Volvat Søvnsenter. Foto: Adrian Øhrn Johansen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- Søvnsykdom er kanskje vår største folkesykdom - ja faktisk en epidemi, sier Anders Dyrbing, fagansvarlig ved Volvat Søvnsenter.

Insomni, eller søvnløshet, er den vanligste søvnforstyrrelsen. 30 prosent har insomni en gang i løpet av livet, og mellom 10 og 15 prosent har kronisk insomni.

Diagnosen kronisk insomni stilles etter at pasienten har slitt med søvnproblemer i minst tre måneder, minst tre netter per uke. Søvnproblemene må gå ut over funksjonen på dagtid for å klassifisere til insomni.

Har du en aID-konto? Logg inn her
Du kan nå betale med

Med Dagbladet Pluss kan du dykke ned i en verden av eksklusivt innhold som berører, beriker og begeistrer

Kom tett på de sterke historiene. Bli med på innsiden og bak fasaden. Ta gode valg i hverdagen ved hjelp av våre tips, tester og guider.

29,-

1 uke

(Fornyes automatisk til 29,-/uke)

79,-

1 måned

(Fornyes automatisk til 79,-/måned)
Billigst

179,-

3 måneder

(Fornyes automatisk til 179,-/kvartal)

Du kan si opp når som helst.
Her finner du bruker- og abonnementsvilkår.

Trygg betaling med:
ArtboardCreated with Sketch.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer