UNG VS GAMMEL: Prisforskjellen mellom en BMW 7-serie F01 (til venstre) og en eldre E38 er himmelvid. Men hvor godt klarer den eldre utgaven seg i dag mot den ferskere utgaven? Vi har testet de mot hverandre, og konkludert. Alle foto: Kaj Alver
UNG VS GAMMEL: Prisforskjellen mellom en BMW 7-serie F01 (til venstre) og en eldre E38 er himmelvid. Men hvor godt klarer den eldre utgaven seg i dag mot den ferskere utgaven? Vi har testet de mot hverandre, og konkludert. Alle foto: Kaj AlverVis mer

«Ny» mot gammel BMW 7-serie: Vi har testet om man faktisk får det man betaler for

Prisforskjellen er himmelvid. Gjelder det også kvaliteten og komforten?

Har du allerede abonnement?   Logg inn

BMW E38:

I 1995 kom det en helt ny 7-serie fra BMW med internkoden E38.

Et, for tida, litt vågalt design som utstrålte luksus og tradisjonell BMW-sportslighet. E38 gikk ut av produksjon i 2001.

Motor og kjøreegenskaper

E38 kom i flere utgaver. Man fikk valget mellom kort og lang versjon, samt noen sjeldne limousine-utgaver. Man har også et stort spekter å velge i når det gjelder motorer. 728i (l6), 730i (V8, 735i (V8), 740i (V8) og 750i (V12) var bensinutgaver som ytte fra 192 hester, til 326.

Man fikk også dieselutgaver av både rekkesekser- og V8-utgaver. E38 er en relativt tung og stor bil, men likevel holdt den unna for det meste på sin tid.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn