LANGT FRA ANTIKK: Her, i antikkens Roma, gjør vår testbil god figur. Vi likte den godt både i gatene og på motorvei, takket være lavere lydnivå, bedre kjøreegenskaper og - heldigvis - en klart forbedret trinnløs «girkasse». Attpå til er den blitt billigere! Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE
LANGT FRA ANTIKK: Her, i antikkens Roma, gjør vår testbil god figur. Vi likte den godt både i gatene og på motorvei, takket være lavere lydnivå, bedre kjøreegenskaper og - heldigvis - en klart forbedret trinnløs «girkasse». Attpå til er den blitt billigere! Foto: KNUT MOBERG / DINSIDEVis mer

Ny og bedre Lexus fra bare 276 000 kroner

Oppgradert med bambus og lim.

DinSide.no: Lexus er bilmerket som på en måte redefinerte luksus i bilbransjen, og brøt virkelig gjennom i Norge med sin inntreden i kompaktklassen. CT 200h tilførte, da den ble lansert våren 2011, noe nytt i denne kategorien som eneste hybrid og som et relativt rimelig alternativ til de mer luksuriøse i klassen.

Vi har nå kjørt den fornyede versjonen av bilen og latt oss fascinere nok en gang.

Blant annet har lim gitt bedre karosseristivhet og dermed bedre kjøreegenskaper. Lexus skryter også av at lyden har blitt bedre på grunn av bambus i lydanleggets høyttalermembraner. Begge disse tingene er for øvrig standard.

Snever klasse - gunstig pris Ser man på bilstørrelsen og landskapet i premium-sjiktet er det biler som Mercedes A-klasse, BMW 1-serie og Audi A3 som er nærmeste konkurrenter til CT 200h, riktignok i de mest moderate utgavene.

Men det som gjør at Lexus stikker seg ut i dette feltet, er at det er eneste hybrid i kompakt-premium-klassen.

Lavere avgifter gir også en lav innstegspris på bilen. Prisen starter på 275 600 kroner, men frakt og levering kommer i tillegg. Levereringkostnadene til Oslo utgjør 11 900, og vi ender dermed på 287 500.

Da er den i utgangspunktet også bedre utstyrt enn de nevnte konkurrentene, men her er det verdt å minne om at konkurransen vil bli hardere enn før: Audi kommer nemlig snart med sin ladbare hybridversjon av A3.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ganske mye bedre At CT 200h er blitt klart og tydelig fornyet og forbedret kan vi bekrefte etter å ha kjørt to versjoner av den en hel dag på forskjellige typer underlag og typer vei - på flott motorvei, vanlig landevei og i gatene i Roma med til tider svært underholdende bytrafikk.

PREMIUM: Det betyr noe man er villig til å betale ekstra for - altså noe mer høyverdig enn det gjennomsnittlige. Slik sett har Lexus tatt ytterligere et skritt i retning det eksklusive med fornyet CT 200h. Foto: KNUT MOBERG
SER DU FORSKJELLEN? Ikke vi heller. Men bilen er på andre måter blitt klart bedre. Her er det i hovedsak designen på hekkens støtfanger som er ny. Foto: KNUT MOBERG
LANGT FRA ANTIKK: Her, i antikkens Roma, gjør vår testbil god figur. Vi likte den godt både i gatene og på motorvei, takket være lavere lydnivå, bedre kjøreegenskaper og - heldigvis - en klart forbedret trinnløs "girkasse". Attpå til er den blitt billigere!(MERK: Bildet lyver. Vi har tatt det i en imponerende realistisk filmkulisse i det legendariske filmstudioet Cinecitta). Foto: KNUT MOBERG
FORBEDRET: Mer tidsriktig skjerm for multimedia og navigasjon - skjermen er standard på alle versjoner.
Foto: KNUT MOBERG
FORNØYD IMPORTØR: Sjefen for Lexus i Norge, Jan Christian Holm, har tro på den nå rimeligere, tøffere utseende og generelt forbedrede CT 200h - foreløpig eneste hybrid i klassen. (Her F-Sport-versjonen med maskemønstret spindelvevgrill). Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Bagasjerom. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG

Nok en gang merket vi oss at både komfort og lydnivå er bedre med mindre felgdimensjon. 16-tommere heller enn 17-tommere altså, men standard 15-tommere burde være et enda bedre valg, uten at vi fikk prøve dem.

Klarer du å motstå fristelsen til å jåle deg med brede dekk, kommer du altså bedre ut av det fra komfort-perspektivet. Dessuten er forbruk og utslipp hakket lavere.

Har du tid: Les testene først I denne saken fokuserer vi på hva som har gjort at CT 200h nå faktisk er blitt ganske mye bedre - og samtidig billigere enn før. For flere detaljer om bilen bør du imidlertid lese våre saker om forgjengeren som du får her:

Lexus CT 200h - vintertest

Lexus CT 200h - vårtest av forbedret versjon

Tøffere i trynet Bilen har selvsagt fått en aldri så liten facelift, og særlig den sportslig stylede F-Sport-utgaven nyter godt av dette utseendemessig. I hovedsak er det grillen som gjør forskjellen - utforming av den såkalte spindelvevgrillen (Lexus' nyeste designuttrykk som gir familielikhet mellom modellene), har fått et mer markert uttrykk som gir en tredimensjonal effekt.

Inne i bilen synes vi det skinnkledde rattet er bedre å holde i enn før - det er noe mindre og tykkere, og faller bedre i hånden. Ser vi oss rundt i kupeen, oppdager vi at førermiljøet generelt er oppgradert siden sist, blant annet gjennom materialvalg og design.

Det er blitt ryddet litt opp i konsollen, og den litt gammelmodige skjermen fra tidligere er erstattet med en ny og mer tidsriktig utgave. Dessuten kan instrumentpanelet utstyres med en TFT-skjerm på 4,2 tommer til høyre, som viser viktig informasjon på en tydelig måte.

Enda bedre å kjøre Kjøreopplevelsen merket vi fort en forbedring ved. Det stivere karosseriet har bedret understellet i form av demping som gir noe bedre komfort, og bilen har fått hakket mer dynamiske kjøreegenskaper, delvis takket være et nytt stabilisatorstag bak.

Vi må imidlertid få testet bilen grundigere på norske veier for å kunne presisere graden av forbedring på dette området. Men at lydnivået er blitt riktig så bra, det kan vi bekrefte.

Ikke bare er lyddempingen forbedret, men også det nye og klart bedre oppsettet på den trinnløse automatiske «girkassen» (E-CVT) spiller en rolle. Det blir nemlig mindre sluregir-fornemmelse, og dermed mindre masete motorstøy å forholde seg til, selv om man kjører litt mer aktivt enn det bilen strengt tatt er laget for.

Valgfri kjørestil Som tidligere har bilen fire kjøreinnstillinger å velge mellom: EV (for ren elektrisk drift med maks 45 km/t og i beste fall to kilometer av gangen), ECO (ytelsene strupes og utvekslinger prioriterer økonomisk kjøring), NORMAL og SPORT. Sistnevnte favoriserer ren ytelse, og den er slett ikke verst når man bruker denne innstillingen, særlig med det nye automatgiret.

I Eco- og Normalmodus har instrumentene, også som før, blå bakgrunnsbelysning. Når man velger Sport, blir den rød. Dessuten erstattes energiforbruks-indikatoren til venstre av en klassisk turteller. Man blir dermed behørig minnet om at man har valgt bort den driftsøkonomien som jo er en del av poenget med bilen.

Velutstyrt CT 200h leveres som innstegsmodell i versjonen Comfort Eco, og det er også den vi har tatt utgangspunkt i prismessig. Prisen vil da ligge på 287 500 levert Oslo.

Automatgir er standard, i og med at E-CVT er eneste transmisjon som leveres med denne hybriddrivlinjen. Aluminiumsfelger, autolys, dekktrykkssensor og alarm er også standard, og i interiøret finner vi både premium-lydanlegget med DAB+, sjutommersskjermen og trådløs-systemet (Bluetooth-basert).

Nøkkelfri start med startknapp hører med, likeså regnsensor, automatisk klimaanlegg og det forbedrede, skinntrukne rattet, samt varmepakken for nordisk klima. Den består av varmetråder under vindusviskerne, innerskjerm i hjulhusene, stor spylevæsketank og varmepumpe med eksosvarmegjenvinning, i tillegg til setevarme foran.

Stadig bedre utstyrsnivå kan fås med gradene Comfort (310 000 kroner) og topputstyrte Executive (382 000). F-Sport er den mer sportslig orienterte utstyrsgraden med den tøffere stylingen, og er priset til 355 000 kroner. Som tilvalg kan man velge diverse utstyrspakker.

Lavere utslipp For å oppnå en enda litt lavere utslippsverdi, har Lexus videreutviklet hybridsystemet enda mer, og skilter nå med et CO2-utslipp på klasseledende 82 gram per kilometer (Eco-modellen), en reduksjon på fem gram fra utgående modell. NOx-utslippet er fortsatt klasseledende med bare tre milligram per kilometer.

Konklusjon Dette er mye premiumbil for pengene og en uvanlig avslappende og sømløs kjøreopplevelse. Når man kan kjøre bortimot uten stress i Romas rushtrafikk gjennom hele byen, slik vi gjorde, sier det sitt.

Dermed er dette kanskje ikke i særlig grad egentlig noen konkurrent til BMW 1-serie eller Mercedes A-klasse?

Kundene er antakelig ute etter en egen type kjøreopplevelse og har litt annerledes motivasjoner for sitt bilkjøp, selv om de har til felles ønsket om en viss luksus.

Uansett: Tross bilindustriens fortsatte framgang siden modellen ble lansert, er forbedringene mer enn nok til at CT 200h beholder en sterk femmer på terningen midtveis i sin livssyklus.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.