VIKTIG: Samarbeidet med henholdsvis Ferrari og Audi er ifølge Shell avgjørende for å kunne utvikle nye og smarte drivstofftyper. Her er trekkplasteret Tom Kristensen (Åtte ganger Le Mans-vinner) i en racingrigget Audi A5 3,0 TDI med 350 hester og 700 Nm for å vise hva en dieselbil er god for på racerbanen. Foto: ANDREAS HANDELAND
VIKTIG: Samarbeidet med henholdsvis Ferrari og Audi er ifølge Shell avgjørende for å kunne utvikle nye og smarte drivstofftyper. Her er trekkplasteret Tom Kristensen (Åtte ganger Le Mans-vinner) i en racingrigget Audi A5 3,0 TDI med 350 hester og 700 Nm for å vise hva en dieselbil er god for på racerbanen. Foto: ANDREAS HANDELANDVis mer

Ny type diesel renser motoren når du kjører

Se hvor mye ekstra det vil koste å fylle tanken.

(Dagbladet): I dag blir norske kunder de første i verden som kan fylle en ny type diesel på tanken.

Det spesielle med det nye drivstoffet er at dette selv, ved hjelp av tilsetningsstoffer, renser injektorene i motoren og fjerner avleiringer.

- V-Power Nitro+ er utviklet for å gjenopprette og opprettholde motorkraften gjennom aktiv motorbeskyttelse, sier markedsdirektør i Shell Norden, Jacob Olsbø.

Dyrere og bedre Det nye drivstoffet er et premiumprodukt, og vil koste 99 øre mer per liter enn vanlig diesel. Det har produsenten selv stor tro på at norske kunder er villige til å betale.

Undersøkelser Shell selv har gjort viser at injektorene i motoren blir betydelig «renere» etter bare 240 mil, og at dette påvirker motorens ytelser.

— Vi har rundt 120 drivstofforskere og spesialister over hele verden som jobber med innovasjon og utvikling for å møte stadig nye behov hos bileierne. V-Power Nitro+ er et resultat av dette og det aller nyeste produktet innen drivstoffteknologi, sier drivstofforsker Valeria Loreti.

Vi i Dagbladet fikk selv mulighet til å testkjøre en rekke biler med det nye drivstoffet på tanken, på en regnvåt Rudskogen-bane.

LANSERER PREMIUMDRIVSTOFF: Samtidig som drivstoffsalget går ned i Norge for første gang, lanserer Shell nytt drivstoff til en høyere pris. Her er markedsdirektør Jacob Olsbø. Foto: Shell
LANSERER PREMIUMDRIVSTOFF: Samtidig som drivstoffsalget går ned i Norge for første gang, lanserer Shell nytt drivstoff til en høyere pris. Her er markedsdirektør Jacob Olsbø. Foto: Shell Vis mer

I praksis er det selvsagt ikke mulig å kjenne noe til de ekstra ytelsene Shell hevder deres nye vidunder-diesel har. Men tester fra deres egen motorsportsatsing viser at Nitro+ leverer ytelser nesten på høyde med dieselen racerfører Tom Kristensens racerbil «drikker» i Le Mans.

Og det er nettopp samarbeidene Shell har med Ferrari og Audi de mener er avgjørende for utviklingen av nye og moderne drivstofftyper.

Hva gjør konkurrenten? Statoil er hovedkonkurrenten, og på spørsmål om de vil svare på Shell sin premiumsatsing, svarer pressetalsmann Knut Hilmar Hansen følgende:

- Shell legger stor vekt på premiumprodukter som selges i begrensede volumer med høyere marginer. Dette gjelder både i Norge og andre land der Statoil og Shell konkurrerer.
 
- Statoil vektlegger å tilby drivstoff av høy kvalitet til alle kunder, vi bruker additiver av høy kvalitet som ivaretar de viktigste egenskapene som Shell beskriver. Det er grundig dokumentert og testet at alle våre produkter sikrer både bensinmotorer og dieselmotorer et langt og trygt liv.

- Det er opp til Shell å overbevise kundene sine om at kvalitetsforskjellen på de nye premiumproduktene forsvarer prisforskjellen. Vi er opptatt av at alle som føler en særlig omsorg for motoren uansett kan fylle drivstoff hos oss, sier Hansen.

Salget går ned Omtrent samtidig som Shell lanserer sine nye drivstofftyper - de har også en ny 98-oktans premiumbensin klar - går drivstoffsalget i Norge for første gang ned, ifølge Norsk Petroleumsinstitutt.

Til tross for myndighetenes kontra-operasjon, der avgiften på dieselbiler nå gikk opp etter mange års favorisering, selges det klart mer diesel enn bensin på norske fyllestasjoner.

- Økningen i autodiesel har nok sin naturlige forklaring i avgiftspolitikken, der mange bilister har oppfattet myndighetenes politikk med at det skulle lønne seg å kjøre dieselbiler, sier generalsekretær Inger-Lise M. Nøstvik i en pressemelding.

Hun tror ikke nedgangen har noen sammenheng med avgiftsomleggingen:

- Det at drivstoffvolumet nå flater ut har marginal sammenheng med avgiftspolitikken for drivstoff. De reelle årsakene er at nye biler er mer effektive og dermed bruker mindre drivstoff, sier Nøstvik.

RENSER: Drivstofforsker Valeria Loreti forklarer den vitenskapelige årsaken til at deres nye drivstoff fjerner avleiringer og renser injektorene. Foto: ANDREAS HANDELAND
RENSER: Drivstofforsker Valeria Loreti forklarer den vitenskapelige årsaken til at deres nye drivstoff fjerner avleiringer og renser injektorene. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer
Ny type diesel renser motoren når du kjører