Ny versting i Golf-klassen

Audis nye rakett RS3 er en praktisk kompaktbil med superbilprestasjoner.

RASK: Du skal ha en ganske så kvass sportsbil om du skal parkere denne raketten fra Audi. Det hele stopper ved 250 km/t, men opp dit går det fort. FOTO: Audi
RASK: Du skal ha en ganske så kvass sportsbil om du skal parkere denne raketten fra Audi. Det hele stopper ved 250 km/t, men opp dit går det fort. FOTO: Audi Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Hva gjør man når man ønsker å skape kompaktklassens desidert grommeste bil? Jo, man tar en ekstrem femsylindret motor fra sportsbilen TT RS, og dytter ned under panseret på Golf-konkurrenten A3.

Resultatet blir så heftig, at selv Porsche- og Ferrari-sjåfører bør ta seg en ekstra kikk i bakspeilet neste gang en A3 ypper seg.

Vi har tidligere fått kjenne på denne kraftpakken på racingbane i Belgia . Motoren forener Audis tradisjon for heftig femmerlyd og rå kraft perfekt med nåtidens teknologi. Kort sagt betyr det masse kraft, herlig lyd og dreiemoment momentant og over hele registeret, uten at bensinforbruket blir like heftig som på 80- og 90-tallet.

Og selv om TT RS som sportsbil var litt understyrt og ”tung” i snuta, var motoren nærmest perfekt i undertegnedes øyne.

Ursterk kraft 2,5-litersfemmeren med TFSI-teknologi yter voksne 340 hester og 450 Nm, som er vannvittige tall i en kompaktbil. Fullt dreiemoment er tilgjengelig allerede ved 1600 omdreininger! Fords Focus RS blir med sine 305 hester og forhjulsdrift nærmest som en smågutt å regne, selv i RS500-versjon. Og Subarus WRX STI blir mer reinspikka og spartansk enn RS3 i tillegg til å være vesentlig tregere. Og fetteren Golf R? Glem det.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer