PÅ TOPP: Volvo er merket flest holder seg til, viser en undersøkelse gjort av TNS Gallup. Foto: NTB SCANPIX/ BOB STRONG
PÅ TOPP: Volvo er merket flest holder seg til, viser en undersøkelse gjort av TNS Gallup. Foto: NTB SCANPIX/ BOB STRONGVis mer

Nybilkjøperne bytter hyppigere merke

Er ikke så lojale som en kanskje skulle tro

Dinside I 2014 ble det registrert 144.000 nybilkjøp, det er en oppgang på 1,4 prosent fra året før, men holder nybiljøperne seg til merkene de bytter ut?

Husk å stem på årets bil nederst i saken!

I følge TNS Gallup og den årlige undersøkelsen Gallup Bil, bytter de fleste av oss merke når ny bil skal kjøpes.

For til tross for at Volkswagen har de mest tilfredse kundene, er det Volvo som holder på flest kunder.

- Volvo og Toyota er best i bransjen, men selv disse beholder bare litt over halvparten av kundene, forteller seniorrådgiver automotive Anders Hovde, fra TNS Gallup til bransjenettstedet bilnytt.no (betalingstjeneste).

Da vi tidligere i høst lanserte kåringen av årets bil fortalte Hovde om hva slags merker den typiske mannen på gata velger. Dette kan også gjenspeiles i hvem som holder på de merkene man kjenner, og syntes er trygt.


- Det er gjerne den kunnskapsrike i gata, som vil fremstå som reflektert og intelligent som velger Volvo og Mercedes-Benz, fortalte Hovde til Dinside da.

- Dette er ofte kremmere, eller de som hele tiden ser etter det beste tilbudet. Pris og sikkerhet har mye å si, og disse kundene etterspør hele tiden rabatter.

Allikevel er det sjeldent misnøye som fører til at kundene bytter forhandler, men skal en overleve på sikt, er det viktig å rekruttere, om en ikke makter å holde på eksisterende kunder.

Les også: VW Passat er årets bil i Europa

Ser en videre på statistikken er det Kia som oppnår høyest prosentandel på nyrekruttering.

Til tross for at både Kia og Nissan, henholdsvis første og andreplass på listen, holder de seg fortsatt på tronen tett fulgt av Mitsubishi på tredje.

Volkswagen, som har de mest fornøyde kundene, ligger på en 8 plass, og Volvo som er størst på gjenkjøp, ligger på en 16 plass.

- Det er viktig å se på risikoen ved å ikke rekruttere nye kunder. På sikt vil selv de største bilmerkene kjenne på viktigheten av nyrekruttering, avslutter Hovde.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

KÅRER ÅRETS BIL: Anders G. Hovde i TNS Gallup er også med og kårer årets bil. Fra venstre: Redaktør i Dagbladet/Autofil/Dinside og juryleder Espen Stensrud, Kommunikasjonsrådgiver Ståle frydenlund i Elbilforeningen, redaksjonssjef Hilde Schjerve i Dagbladet, senioralanytiker Anders G. Hovde i TNS Gallup og redkasjonssjef Fred Magne Skillebæk.  Foto: JACQUES HVISTENDAHL/DAGBLADET
KÅRER ÅRETS BIL: Anders G. Hovde i TNS Gallup er også med og kårer årets bil. Fra venstre: Redaktør i Dagbladet/Autofil/Dinside og juryleder Espen Stensrud, Kommunikasjonsrådgiver Ståle frydenlund i Elbilforeningen, redaksjonssjef Hilde Schjerve i Dagbladet, senioralanytiker Anders G. Hovde i TNS Gallup og redkasjonssjef Fred Magne Skillebæk. Foto: JACQUES HVISTENDAHL/DAGBLADET Vis mer