IKKE VERST LIKEVEL? Utslipp fra gamle bensinbiler er nødvendigvis ikke det verste. Nå hevdes det at nyere bensinbiler faktisk er blant miljøverstingene. Foto: Colourbox
IKKE VERST LIKEVEL? Utslipp fra gamle bensinbiler er nødvendigvis ikke det verste. Nå hevdes det at nyere bensinbiler faktisk er blant miljøverstingene. Foto: ColourboxVis mer

Nye bensinbiler er verstinger

- Slipper ut tusen ganger flere partikler enn tidligere.

• Flere bilsaker på db.no/bil.

DinSide: Den nye generasjonen bensinmotorer slipper ut opptil tusen ganger mer partikler enn tidligere tradisjonelle bensinmotorer, melder Reuters. Likevel slippes det i Norge ut mindre og mindre CO2.

Undersøkelsen presenteres av tyske TÜV Nord, som har kommet fram til de oppsiktsvekkende tallene. Partiklene inkluderer også den delen av utslippet som anses som farlig.

Årsaken til de høye utslippene er bilprodusentenes evige kamp for redusering av bilmotorenes CO2-verdier, og nye teknologier dette bringer med seg. Undersøkelsen trekker nemlig inn de nye motorenes direkteinnsprøytning som en direkte årsak til de nye utslippstallene.

Det stopper derimot ikke her, for undersøkelsen viser også at de nye motorene slipper ut ti ganger mer av disse partiklene enn nye dieselmotorer.

Greg Archer fra Transport & Environment er klar i sin tale.

- Biler er den største kilden til luftforurensning i de europeiske byene, og så mange som 90 prosent av Europas innbyggere er utsatt for skadelige nivåer av partikkelutslipp.

Mens du tenker over det tallet, kan du ta en kikk på de mer miljøvennlige bilene.

Gamle dieselbiler En annen undersøkelse viser at eksos fra dieselbiler kan ha skylda for hele seks prosent av alle dødsfall knyttet til lungekreft. Det er representanter fra universitetet i Utrecht i Nederland som melder dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tallene i denne undersøkelsen gjelder for USA og England, men gir klare signaler om farligheten av denne type eksos. Riktignok tar denne siste undersøkelsen for seg de som er utsatt for utslipp fra blant annet lastebiler fra 1970 til 1990, og de presiserer at det er usikkert på om resultatene er representative for nyere og mer moderne dieselbiler.

Beregningene tar høyde for livslang eksponering, og sier at man da har 689/10 000 sjanse for å rammes, altså rundt regnet 6,9 prosent.

Undersøkelsen sier også at mengden av lastebiler med dette farlige utslippet har falt kraftig de seinere årene, og at mulighetene for en bedring i forholdene er store. Det er mer enn man kan si om de førstnevnte benisnmotorene.

Bilprodusentene lager motorer som skal slippe ut minst mulig etter gitte normer. Da fokuseres det lite på de utslippene som ligger utenfor normene, noe denne undersøkelsen viser. Vi har tidligere stilt spørsmål rundt kampen om bensin eller diesel.

Kan det være at vinneren i denne kampen blir elbilen?

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.