TØFFERE ENN TOGET: Nye Jeep Cherokee har et design du enten elsker eller hater. Men du må fortsatt smøre deg med tålmodighet. Foto: JEEP
TØFFERE ENN TOGET: Nye Jeep Cherokee har et design du enten elsker eller hater. Men du må fortsatt smøre deg med tålmodighet. Foto: JEEPVis mer

Nye Cherokee vekker oppsikt

Fire typer firehjulsdrift, 9-trinns girkasse og heftig design.

Les mer om Årets Bil 2014 her!

Her til lands vil dessverre ikke nye Jeep Cherokee komme i salg før i juni 2014, men det er mye å glede seg til:

Den leveres blant annet med toliters dieselmotorer på 140 og 170 hestekrefter, kombinert med en ni-trinns automatgirkasse.

I går ble det dessuten kjent at den fikk maksimal uttelling i Euro NCAPs kollisjonstest, med fem stjerner.

Cherokee-navnet består Jeep er et av de merkenavnene som har klart å bli en generisk term i seg selv, altså så å si synonymt med en type produkt.

Derfor knyttet det seg naturlig nok mye forventning i forkant av avdukingen som fant sted på bilutstillingen i New York før sommeren.

Og der fikk publikum en overraskelse.

Dette var nemlig ikke den tradisjonelle, firkantede terrengbilen de fleste forbinder med Cherokee.

Den ferdige produksjonsbilen skiller seg nemlig kraftig fra forgjengeren, og blar du gjennom bildespesialen, vil du forstå hva vi mener. At Jeep evner å fornye seg, fikk vi også et solid eksempel på da vi testet den nye storebroren Jeep Grand Cherokee.

Mer økonomisk Nye Cherokee ble tidligere i år lansert i USA med to relativt moderate motorvalg, begge bensindrevne. Den ene er en 2,4-liters rekkefirer som yter 186 hestekrefter og 232 newtonmeter. Den andre er en 3,6-liters V6 Pentastar-motor som er god for 274 hestekrefter og 325 newtonmeter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NYE JEEP CHEROKEE: Grillen vil vekke følelser. Foto: Jeep
STORE ENDRINGER: Det har skjedd litt siden forrige versjone ... Foto: Jeep
NYE JEEP CHEROKEE: Fronten vekker oppsikt. Foto: Jeep
NYE JEEP CHEROKEE: Innvendig ser det nytt og moderne ut. Foto: Jeep
NYE JEEP CHEROKEE: Skal fortsatt være god utenfor veien. Foto: Jeep
NYE JEEP CHEROKEE: Også sett bakfra er endringene store. Foto: Jeep
NYE JEEP CHEROKEE: Innvendige detaljer. Foto: Jeep
NYE JEEP CHEROKEE: Den minner oss litt om Ford Kuga bakfra. Foto: Jeep
NYE JEEP CHEROKEE: Vi kommer selvsagt tilbake med full test så snart som mulig. Foto: Jeep

I forhold til forgjengerne, skal de kunne varte opp med kraftig forbedret drivstofføkonomi, med henholdsvis 45 prosent og 30 prosent lavere forbruk.

Når det gjelder oss i Norge bekrefter importøren og salgssjef Steinar Dokken at lanseringen vil finne sted i juni 2014, og da vil også dieselmotorene være på plass.

Dieselmotorene vil ha en 9-trinns automatkasse, og selv om det er altfor tidlig å si noe om prisene, hevder importøren at Cherokee skal få en «konkurransedyktig pris». Nøyaktig hva det vil si, må vi altså komme tilbake til.

Design som provoserer Den nye designen har naturlig nok vekket følelser, og selv her i DinSide-redaksjonen er meningene delte: Fra «tøff og attraktivt» til «bare rar».

Men for å bruke Jeep-sjef Manleys egne ord: «- Dette er en klassereise for Jeep, og Jeep må også forandre seg.»

Skal vi dømme etter kommentarer som har florert i amerikanske nettmedier etter avdukingen, har det likevel vært mye kritikk over dammen. Hvorvidt dette vil gå seg til når designen får satt seg, eller om det vil gå ut over salget, gjenstår imidlertid å se.

Hva du mener om designen kan du selvsagt si i debatten nederst.

Fortsatt en terrengbil Det har rådet frykt for at Jeep med den nye Cherokee har beveget seg fra kjernekompetanse som skikkelig offroader til mer av en «softroader», som til nød kan takle vanskeligere kjøreforhold.

Dette tilbakevises imidlertid av Jeep-ledelsen. De viser til en rekke egenskaper som skal gjøre nye Jeep Cherokee til en uforlignelig terrengbil: 

• Blant annet har den uavhengig hjuloppheng både foran og bak, og selvsagt mulighet for firehjulsdrift med momentstyring i flere programmer, lavserie, låsbar bakdifferensial og innstillinger for forskjellige kjøreforhold.

NYE JEEP CHEROKEE: Også sett bakfra er endringene store. Foto: Jeep
NYE JEEP CHEROKEE: Også sett bakfra er endringene store. Foto: Jeep Vis mer

• I USA har likevel basismodellen bare drift på forhjulene. Du kan imidlertid velge mellom fire typer firehjulsdrift, fra det enkleste, som ikke krever noen førerinnblanding, til det mest avanserte, såkalt «Trail Rated», som finnes på den rendyrkede terrengversjonen Trailhawk. Den har i tillegg en bakkeklaring på hele 22 centimeter.

Her kan du stemme på Årets Bil 2014 og være med i trekningen av drivstoff for 5000 kroner!

Les også:
Nye Jeep Grand Cherokee prøvekjørt
Jeep i velte-krangel