HAR DEKKET NOK MØNSTER? Det offisielle kravet er en mønsterdybde på 3 millimeter, men Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, anbefaler minimum 4 millimeter på vinterdekk.  Foto: NAF
HAR DEKKET NOK MØNSTER? Det offisielle kravet er en mønsterdybde på 3 millimeter, men Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, anbefaler minimum 4 millimeter på vinterdekk. Foto: NAFVis mer

Nye krav til dekkene dine

Fra i morgen stilles det strengere krav til mønsterdybden.

• Les alt om Årets Bil her!

(DinSide.no:) 1. november markerer inngangen til vintersesongen på veiene. Det betyr at det er tillatt å kjøre med piggdekk, men det betyr også at du bør fram med tommestokken:

Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må nemlig mønsterdybden i dekkene dine være minst 3 millimeter.

Dette i motsetning til mønsterdybdekravet i sommersesongen, da minstekravet for sommerdekk bare er på 1,6 millimeter.

Merk deg dette: Kjører du fremdeles med sommerdekk etter 31. oktober, stilles det også nye krav til sommerdekkene om minimum 3 millimeters mønsterdybde.

Kravet til mønsterdybde gjelder nemlig uavhengig av type dekk.

Men du bør ha mer - slik sjekker du Mønsterdybden skal måles i slitebanen på dekket, altså der dekket er mest slitt.

3 millimeter er altså minstekravet. Bilistorganisasjonen NAF anbefaler imidlertid noe mer mønsterdybde enn dette:

- Vi anbefaler at man ikke går lenger ned enn 4 millimeter på vinterdekk. Én ting er gripeevnen på snø og is, men en annen og vel så viktig ting, er drenering av vann på våt vei: Jo mindre mønsterdybde, jo større sjanse er det for vannplaning, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, til DinSide.

Du kan måle mønsterdybden med en vanlig tommestokk, men det er også spesielle mønsterdybdemålere å få kjøpt om du ønsker det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du ikke legge om til vinterdekk selv om vintersesongen er over oss, du kan i teorien fremdeles kjøre med sommerdekk. Men du er pliktet til å bruke sunn fornuft.

- Du er pliktig å sikre mot at bilen sklir. Så dersom du er ute på vinterføre med sommerdekk, vil du bli straffet for å ha kjørt uaktsomt dersom det skjer noe, sier Engebretsen.

Ikke glem dekktrykket - Vi er nok ikke flinke til verken å sjekke mønsterdybden, og heller ikke dekktrykket, sier Engebretsen til DinSide. For dekktrykket er vesentlig, også med tanke på slitasje, sier han.

Med riktig dekktrykk, får du nemlig mindre rullemotstand og dermed mindre slitasje.

- Passer du på dette, bruker du både mindre drivstoff, og du har kanskje dekkene en sesong lengre. Og så har du jo også miljøbiten av det, når du bruker mer drivstoff,  sier Engebretsen.
På med piggene Fra 1. november til første mandag etter 2. påskedag, er det tillatt å kjøre med piggdekk. Unntaket er Nordland, Troms og Finnmark, hvor de kan kjøre med pigger fra og med 15. oktober til og med 1. mai.

Det er samme krav til mønsterdybde også for piggdekk.

Kjører du med piggdekk, påløper det utgifter til piggdekkgebyr i de større byene. Husk også at dette gjelder selv om du bare er på gjennomreise.

Piggfrie dekk fungerer bra under de fleste føreforhold, selv om piggdekk må sies å være tryggest under noen føreforhold.

For deg som ikke greier å bestemme deg for hva som er best, kan denne svenske oppfinnelsen virke lovende: Thorvald Granström har tenkt ut en ny type dekk som gir pigg og piggfritt i samme dekk. Dette har vært til uttesting hos Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i Sverige, og Granström jobber med videreutvikling og flere tester.

Uansett må du huske at alle dekk, og spesielt piggdekk, krever en innkjøringsperiode som setter begrensninger for hvor fort du kan kjøre.

LES OGSÅ:
Frank Mikalsens dekk var utslitt etter 7.500 kilometer
Her kan du kjøpe de beste vinterdekkene billigst!