UMISKJENNELIG: Mercedes har fått orden på designen den siste tiden og A-klassen er intet unntak.
UMISKJENNELIG: Mercedes har fått orden på designen den siste tiden og A-klassen er intet unntak.Vis mer

Nye Mercedes A-klasse er pen, populær og nå også priset

Stjerne i grillen til folket

Minstemann fra Mercedes har fått priser her på berget.

Billigste vei til ny A-klasse starter med en A 180. Prisen på 263 000 kroner for minste bensinmotor er kanskje ikke gitt bort, men det er ikke så helt ille heller for en ny Mercedes.  

Blir 122 hester for stusselig finnes det alternativer.

A 200 har 156 hester og klarer sprinten til hundre på 8,4 sekunder, åtte hundredeler kvikkere enn lillebror.  

På toppen finner man A 250 med 211 hester, 350 newton og en startpris på 443 000 kroner.

Etter 6,6 sekunder viser speedometeret hundre, og ved 240 km/t stopper nåla.  

TOPPMODELL: A 250 er kvikkest i A-klassen. Prisen på 443 000 gjør den ikke til noen bestselger.
TOPPMODELL: A 250 er kvikkest i A-klassen. Prisen på 443 000 gjør den ikke til noen bestselger. Vis mer

Dersom man ikke lar seg skremme av den siste tids lefling med dieselforbud finnes det dieselvarianter.  

En A180 CDI koster 10 000 mer, har 13 hester mindre, men til gjengjeld 260 newton, 60 newton mer enn sin bensindrevne navnebror.

Et steg opp dieselstigen finner man A 200 CDI med 136 hester og 300 nm dreiemoment.

Prisen hopper da med ytterligere 20 000 kroner til 293 000. Samtidig synker akselerasjonstiden til hundre til knappe 9,3 sekunder. 10 000 per sekund med andre ord.  

Dagbladet har ikke kjørt A-klassen ennå, men kommer tilbake med test når den er på plass på norsk jord.