GIR MYE: Bilen har blant annet godt veigrep, oppfører seg trygt og svært sportslig på samme tid. Foto: PRODUSENT
GIR MYE: Bilen har blant annet godt veigrep, oppfører seg trygt og svært sportslig på samme tid. Foto: PRODUSENTVis mer

Nye Mini er ikke lenger en minibil

Trygg og sportslig, men for dyr.

Mini Cooper S ALL4 Countryman tar i stedet kanskje temperaturen på bilmarkedet like perfekt som da Porsche lanserte Cayenne, og sjokkerte sportsbilpublikum med sin svære SUV.

Men den ble en umiddelbar suksess.

Nå gjør muligens Mini et tilsvarende sjakktrekk:

En tidsriktig og moderne crossovermodell, for sikkerhets skyld litt mindre og rimeligere enn BMW-konsernets egen X1.

Det er ingen grunn til engstelse: Mini Cooper S Countryman ALL4 kjører nesten som den originale Mini Cooper S.

Bilen har ekstremt godt veigrep, er nøytral over et meget bredt fartsregister og oppfører seg trygt og svært sportslig på samme tid.
  Jevn kraftutvikling Den har kraftpluggen på 1,6 liter som takket være turbolader yter 184 hk og har et dreiemoment på 260 Nm.

Bensinmotoren går kultivert med en fin og jevn kraftutvikling.

Turtallsregisteret er mye lenger enn for enn dieselbil, og dermed blir girskiftene færre og kjøreopplevelsen mindre hektisk.

GJENNKJENNELIG: Mye er forandret, men mange detaljer er velkjente. Blant annet den store speedometerklokka midt på dashbordet. 
Foto: Thomas Rasmus Skaug
GJENNKJENNELIG: Mye er forandret, men mange detaljer er velkjente. Blant annet den store speedometerklokka midt på dashbordet. Foto: Thomas Rasmus Skaug Vis mer

Bagasjerommet er ikke av de største i klassen, og er blant annet merkbart kortere og lavere enn Skoda Yeti.

Om det ikke er voksne som skal sitte i baksetene, kan de skyves forover og gi bedre lengde i bagasjerommet.

Avhengig av seteposisjonen oppgis bagasjeplassen til 350- 450 liter og 1170 liter med baksetet slått ned.
  Slag og harmoni Runflatdekk har aldri vært noen bidragsyter til storslagen fjæringskomfort, og er det heller ikke nå.

45-profil hjelper ikke, og når Mini Cooper S ALL4 Countryman har et stivt understellsoppsett i utgangspunktet, blir det harde slag på mindre ujevnheter.

På større dumper og i fart setter bilen seg bedre på understellet, og er langt mer harmonisk enn sin lillebror.

Snaut 1,5 tonn i egenvekt og turbomotor på 184 hk, gir ikke de store forhåpningene til gode forbrukstall.

Mini oppgir et forbruk for Mini Cooper S ALL4 Countryman på 0,67 l/mil i EU-miks og et CO2-utslipp på 157 g/km.

I vår faste forbruksløype gjør den et positivt inntrykk, og klarer seg med et testforbruk på 0,72 l/mil.

Egen stil Bilen er en fin nyskapning i klassen for de minste og rimeligste crossovermodellene.

NYTT: Et praktisk midtkonsoll som strekker seg i hele interiørets lengde, er en praktisk oppbevaringssted for forskjellige duppeditter. 
Foto: Thomas Rasmus Skaug
NYTT: Et praktisk midtkonsoll som strekker seg i hele interiørets lengde, er en praktisk oppbevaringssted for forskjellige duppeditter. Foto: Thomas Rasmus Skaug Vis mer

Den har sin egen stil og image som videreføres på en god måte fra de mindre Mini-modellene.

Inngangsprisen på 236 800 kroner for den forhjulsdrevne versjonen og 295 400 for den rimeligste firehjulsdrevne utgaven, er absolutt konkurransedyktig.

Imidlertid er det Mini Cooper S ALL4 Countryman som står på programmet i denne testen, og vi synes den spreke bensinmodellen blir vel dyr så sant du ikke er svært opptatt av ytelse og kjøreglede.

Les mer:
Mini Countryman

Mini Cooper S
Skoda Yeti
Mitsubishi ASX