BILLIGERE: Mitsubishi Outlander blir betydelig billigere og kan nå fås med kombinasjonen 2WD og diesel. FOTO: MItsubishi
BILLIGERE: Mitsubishi Outlander blir betydelig billigere og kan nå fås med kombinasjonen 2WD og diesel. FOTO: MItsubishiVis mer

Nye Outlander blir 100 000 kroner billigere

Blir dette Årets Bil 2013?

• VÆR MED PÅ Å STEMME FRAM ÅRETS BIL 2013, HER ER DE 31 KANDIDATENE.

Du kan bruke stemmeboksen på denne siden. Du kan også stemme via SMS eller epost. Her ser du hvordan.

Tredje generasjon Outlander er klar for norske veier. Siden lanseringen av forrige generasjon, i 2007, er det solgt over 13 500 Outlandere i Norge, ifølge Mitsubishi Norge. I 2010 var den Norges mest solgte SUV etter Nissan Qashqai.

Takket være lavere vekt (100 kilo lettere enn forgjengeren), mer effektiv motor og girkasse, samt bedre aerodynamikk, er bilen blitt betydelig billigere. Tar vi med at den nye toppmodellen har langt mer utstyr som standard enn forgjengeren, er nykommeren blitt over 100 000 kroner billigere. Toppmodellen med 4WD, diesel, automatgir og sju seter koster nå 455 500 kroner. Med tilsvarende utstyr ville forgjengeren kostet 559 500 kroner.

Outlander kan nå fås med frontkollisjonsvarsler med bremserobot, adaptiv cruisekontroll, kjørefeltrobot, to-sone klimaanlegg og xenonlys med ekstra bred lyskjegle.

Den aller billigste versjonen er modellen med forhjulstrekk, bensinmotor og manuelll girkasse. Den koster 299 900 kroner. Nå kan imidlertid versjonen som bare trekker på to hjul fås med diesel til 319 900 kroner.

I Norge lanseres nye Outlander med to motorvalg, begge med 2WD og 4WD og begge med 150 hk: 2.0 l MIVEC bensin eller 2.2 DI-D med 380 Nm dreiemoment.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bensinvariantene er tilgjengelige med CVT automatgir i både 2WD og 4WD-versjon, og dieselvariantene med en helt ny 6-trinns automatgirkasse.

Denne gangen kommer Outlander med hele fire varianter med 2WD bensin og to varianter med 4WD bensin, begge kan for første gang leveres i 7-seter-versjoner.

4WD bensin starter på 406 500, sistnevnte med CVT automatgir.

En bedre bil Mitsubishi bruker nå bare sin egen dieselmotor på 2,2 liter, og motoren har fått forbedringer og start/stopp-funksjon som senker CO2-utslippet. Den gjerrigste varianten skal ha et CO2-utslipp på 130 g/km. CO2-utslippet for 4WD diesel med manuelt gir er redusert fra 163 g/km til 140 g/km. Og for automatgirversjonen er reduksjonen fra 189 g/km til 153 g/km.

Forrige Outlander-modell hadde en dobbel-clutch automatgirkasse (TC-SST). Den utgår til fordel for en helt ny automatgirkasse av momentomformertypen.

Vi har fått en liten prøvekjøring og legger merke til at den støyer mindre og er mer komfortabel enn forgjengeren. Den er mykere og smidigere i fjæringen og interiørkvaliteten er blitt mye bedre. Outlander-eiere vil kjenne igjen følelsen av stor bil, og den kan glatt konkurrere med MPV-er og store stasjonsvogner når det gjelder plass.

Utvendige mål er som før, men innvendig er den større. Bagasjerommet som femseter er økt fra 541 til 550 liter (VDA). Tar man med rommet under vareromsgulvet, har man totalt 591 liter til rådighet.

I tillegg har bilen innretninger som øker funksjonaliteten, som elektrisk bakluke og flatt lastegulv, som er hele 33 centimeter lenger enn forrige generasjon, takket være ny setekonfigurasjon.

Firehjulstrekket 4WD-systemet bygger videre på forrige generasjon, men posisjonene heter nå 4WD Eco, 4WD Auto og 4WD Lock. Systemet skal være bedre enn forgjengerens.

I 4WD Eco trekker bilen bare på forhjulene, men kobler til firehjulstrekk ved behov. I 4WD Auto skal reaksjonen fra tohjulstrekk til firehjulstrekk være raskere. Bruker man 4WD Lock, er firehjulstrekket permanent.

Priser:

Trekk

Drivstoff

Antall seter/utstyrsnivå

Pris

2WD

Bensin manuell

5 Invite

299 900

2WD

Bensin CVT

5 Intense

336 500

2WD

Bensin CVT

5 Intense+

361 500

2WD

Bensin CVT

7 Instyle+

390 500

4WD

Bensin CVT

5 Intense+

406 500

4WD

Bernsin CVT

7 Instyle+

419 500

2WD

Diesel manuell

5 Intense

319 900

2WD

Diesel manuell

5 Intense+

341 500

4WD

Diesel manuell

5 Intense+

396 500

4WD

Diesel manuell

7 Instyle+

429 500

4WD

Diesel automat

5 Intense+

424 500

4WD

Diesel automat

5 Instyle+

444 500

4WD

Diesel automat

7 Instyle

455 500

Les også:

Dette kan bli en ny favoritt-SUV

Test vinterdekk 2012 2013 - Her er de beste vinterdekkene

Ikke bare prisen som er hyggelig på denne SUV-en

Nordmenn synes dette merket lager penest biler

BEDRE: Førermiljøet og interiørkvaliteten har fått et solid løft. FOTO: Mitsubishi
BEDRE: Førermiljøet og interiørkvaliteten har fått et solid løft. FOTO: Mitsubishi Vis mer

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

ULIK INNVENDIG: Utvendige mål som før, men innvendig er den større. FOTO: Mitsubishi
ULIK INNVENDIG: Utvendige mål som før, men innvendig er den større. FOTO: Mitsubishi Vis mer
MER PLASS: Bagasjerommet som femseter er økt fra 541 til 550 liter (VDA). FOTO: Mitsubishi
MER PLASS: Bagasjerommet som femseter er økt fra 541 til 550 liter (VDA). FOTO: Mitsubishi Vis mer