NYE PØLSER: Kioskbansjen har fått kritikk for å være bakpå. Fra i morgen kan Egil Christiansen på Narvesen i Oslo tilby gourmetpølser utviklet sammen med utelivsgründeren Jan Vardøen. Foto: HEIKO JUNGE/NTB SCANPIX
NYE PØLSER: Kioskbansjen har fått kritikk for å være bakpå. Fra i morgen kan Egil Christiansen på Narvesen i Oslo tilby gourmetpølser utviklet sammen med utelivsgründeren Jan Vardøen. Foto: HEIKO JUNGE/NTB SCANPIXVis mer

Nysatsing kortsluttet pølsemakeriet

Startproblemer da Narvesen skulle begynne med gourmetpølser

• Flere matsaker på db.no/mat
- Det ble rett og slett for mye blanderen, forteller pølsemaker og markedssjef Asbjørn Koller hos pølseprodusenten Leiv Vidar på
Hønefoss.

Koller snakker om produksjonen av en ny pølsetype med 96 prosent kjøtt, utviklet i samarbeid med Jan Vardøen, kjent for sine barer og restauranter i Oslo-området.

Det er første gang Hønefoss-bedriften lager pølser med så mye kjøtt. Da de første pølsene skulle blandes, gikk det altså galt.

-Vi la to tonn kjøtt i blanderen. Da gikk sikringene. Heldigvis hadde vi elektrikere i nærheten, forteller Koller.

Nå går pølseproduksjonen som den skal og de fire nye pølsetypene selges fra denne uka i landets Narvesen-kiosker.

Må tenke nytt
At det skjer nå, er ikke tilfeldig. I Norsk kundebarometer 2014 fikk kioskbransjen i snitt 68,2 poeng og havnet i likegyldig/misfornøyd-divisjonen.

Mange har kritisert bransjen for å være bakpå, blant dem BI-forsker Pål Silseth.

PØLSEKAMERATER: Pølsemaker og markedsjef Asbjørn Koller (t.v) hos Leiv Vidar og utelivsbaron og pølseelsker Jan Vardøen. Foto: TINE FALTIN
PØLSEKAMERATER: Pølsemaker og markedsjef Asbjørn Koller (t.v) hos Leiv Vidar og utelivsbaron og pølseelsker Jan Vardøen. Foto: TINE FALTIN Vis mer

Silseth, som var prosjektleder for kundebarometeret, har blant annet advart mot at en ny aktør kan komme feiende inn om ikke kioskene skjerper seg. 

Silseths kollega, BI-professor Ragnhild Silkoset, mener også at nytenkning er på tide, og ønsker de nye pølsene velkommen.

- Et veldig flott initiativ etter årelangt fokus på pris.

-Det er behov for kvalitet også i dette segmentet, sier hun til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Pølser og øl I over et år har Koller og Vardøen eksperimentert med ulike oppskrifter. Det var pølsemakerbedriften som i fjor kontakt med Vardøen, som flere kokebøker om pølser og øl bak seg.

Samarbeidet har foreløpig resultert i fire pølsesorter, en av dem kalt IPA-pølse, for sin lille dose Indian Pale Ale-øl innenfor skinnet.

De andre pølsene inneholder blant annet fennikel og barbecue-krydder, foruten de vanlige pølsekrydderne muskat og pepper. 

Grovere pølser Vardøen tror at wienerpølsa og grillpølsa vil ha et trofast publikum i mange år framover.

MATBIL: Kioskene tilbyr ofte kjedeligere mat enn de nye aktørene på gata. Fra denne bilen i Oslo kan du blant annet bestille pulled pork-burgere, burritos og italienske pølser. Nå skjer det noe i kioskbransjen også. Foto: SCANPIX/NTB
MATBIL: Kioskene tilbyr ofte kjedeligere mat enn de nye aktørene på gata. Fra denne bilen i Oslo kan du blant annet bestille pulled pork-burgere, burritos og italienske pølser. Nå skjer det noe i kioskbransjen også. Foto: SCANPIX/NTB Vis mer

Samtidig ønsker mange grovere pølser, med tyggemotstand og mer smak. Og bedre brød.

Hver av de nye sortene får sitt tilbehør, utviklet av Vardøen, med en ny type brød laget på rug med surdeigskultur.

Bedre gatemat Narvesen alene selger seks millioner pølser i året, tilsvarende 17000 pølser i snitt pr. kiosk. Men kampen om kioskkundene er hard.

Alle kjedene har slitt med lønnsomheten. 

Ifjor uttalte Tormod Lier, daglig leder i Deli de Luca, at kjeden ville satse øå kvalitetspølser med spennende tilbehør etter at kjeden de foregående sju år hadde et underskudd på over 100 mililioner kroner.

Inntil da hadde Deli de Luca ikke solgt pølser. Nå er pølser en viktig kategori.

 - Forbrukerne ønsker pølser med mer smak og bedre garnityr. Vi har hatt stor suksess med våre stekepølser og pølsebrød bakt med surdeig, sier Lier til Dagbladet. 

NYE SMAKER: Mens enkelte pølsetyper har ned i 30 prosent kjøtt, har de nye pølsetypene opp til 96 prosent. Fennikelpølse er en av de nye variantene. Foto: TINE FALTIN
NYE SMAKER: Mens enkelte pølsetyper har ned i 30 prosent kjøtt, har de nye pølsetypene opp til 96 prosent. Fennikelpølse er en av de nye variantene. Foto: TINE FALTIN Vis mer

Tormod Lier er positiv til at konkurrentene gjør noe for å skape en bedre pølseopplevelse.
-I Norge spiser vi mye pølser. Det kan ikke være galt å ta opplevelsen til nye høyder, sier han.

Reitan Convenience, som eier Narvesen, skjeler både til kiosk-konkurrentene og til bølgen av ny gatemat.

Det er nok å ta turen til en norsk festival for å få pølser av høyere kvalitet enn den tradisjonelle kioskpølsa.

Gatemat var for første gang var en del av festivalet Matstreif i Oslo tidligere i høst, også det et tegn på den nye utviklingen.

Prisfølsomt Professor Silkoset er spent på hvordan pølsene vil slå an.

- Folk gir uttrykk for at de ønsker kvalitet. Samtidig er pris viktig i kiosksegmentet. Jeg tror veldig mye vil avhenge av pris.

POPULÆR MAT :  Da Rolling Stones holdt konsert på Valle Hovin, var Leiv Vidar sponsor. Dengang gikk det mest i wiener og grill. Nå har Hønefoss-bedriften slått seg sammen med utelivsbaron Jan Vardøen. Foto:DAGBLADET
POPULÆR MAT : Da Rolling Stones holdt konsert på Valle Hovin, var Leiv Vidar sponsor. Dengang gikk det mest i wiener og grill. Nå har Hønefoss-bedriften slått seg sammen med utelivsbaron Jan Vardøen. Foto:DAGBLADET Vis mer

Utsalgsprisen hos Narvesen blir 49 kroner, med tilbehør, fem kroner mer enn baconpølsa, som likner mest.

Ulike forsøk Salget kommer an på kjøttinnholdet også. Kylling har vært vurdert av Vardøen og Leiv Vidar, men ble droppet, selv om det ville appellert til kjøpegrupper som muslimer.

De nye pølsene er laget av en blanding av svin og storfe, antagelig et tryggere valg enn det Reitan sist gikk ut med.

For for to år siden lanserte selskapet pølser med struts, bison og krokodille.

Mange ga uttrykk for at de likte de nye pølsene.

Noen dominerende plass i pølsedisken har de ikke i dag.

FOLKEPØLSA: Spørsmålet er om folket erklart for noe nytt. Foto: DAGBLADET.
FOLKEPØLSA: Spørsmålet er om folket erklart for noe nytt. Foto: DAGBLADET. Vis mer
PØLSEMAKER: Leiv Vidars pølsefabrikk på Hønefoss har samarbeidet med Narvesen siden 1995. Nå dreies produksjonen over mot mer kjøttrike pølser. Foto: SVEINUNG UDDU YSTAD
PØLSEMAKER: Leiv Vidars pølsefabrikk på Hønefoss har samarbeidet med Narvesen siden 1995. Nå dreies produksjonen over mot mer kjøttrike pølser. Foto: SVEINUNG UDDU YSTAD Vis mer