Hamar, 20171204. Møter Odd Børge Hauge som har hatt hjertestans og kreft
Foto: Nina Hansen / Dagbladet
Hamar, 20171204. Møter Odd Børge Hauge som har hatt hjertestans og kreft Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Odd (60) kunne lagt seg ned og sørget over egen helse. Han velger heller å se livet på en annen måte

Hjertesyke blir ofte deprimerte, viser studier. Hvordan forholde seg best mulig til sykdommen?

Odd (60) kunne lagt seg ned og sørget over egen helse. Han velger heller å se livet på en annen måte

Hjertesyke blir ofte deprimerte, viser studier. Hvordan forholde seg best mulig til sykdommen?

- Det høres kanskje banalt ut, men jeg føler meg utrolig heldig som er i live.

Odd B. Hauge (60) har fyrt i peisen, ute er det ti minusgrader. I sveitservillaen på Hamar lusker katten Selma (2). Det var ikke gitt at matfaren skulle komme seg tilbake hit, til huset han har delt med ektemannen de siste tjue åra.

En dag i 2014, helt uten forvarsel, stoppet hjertet hans.

- Jeg hadde låst meg inn på jobb, gjort meg klar og møtt to studenter som skulle være med meg rundt for opplæring. Derfra husker jeg ikke noe mer.

- Var ikke min tur

Hauge ble gitt hjerte-lunge-redning av de to studentene mens ambulansen hastet til arbeidsplassen hans på Hamar. Han ble fraktet til Ullevål sykehus og lagt i kunstig koma. Der ble han i seks dager.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn