ROLIGERE DAGER: Svein Nordenson (67) gleder seg til å få mer fritid når han går av med pensjon. FOTO: BJØRN
LANGSEM
ROLIGERE DAGER: Svein Nordenson (67) gleder seg til å få mer fritid når han går av med pensjon. FOTO: BJØRN LANGSEMVis mer

Offentlig ansatt? Mange kan like gjerne pensjonere seg som 62-åringer

Disse taper og vinner på å jobbe lenger.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Ansatte i privat sektor har alt å vinne på å stå i jobb utover 62. Slik er det ikke med dem som jobber i det offentlige.

- Offentlig ansatte tjener lite på å jobbe etter fylte 62 år, konstaterer Birger Myhr, daglig leder i Pensjonseksperten.

- På et tidspunkt må man slutte Svein Nordenson (67) jobber sju måneder ekstra for å få mer i pensjon.- Jeg ble 67 år i februar, og ville normalt pensjonert meg da. Jeg har for lengst passert 30 års opptjening i Statens Pensjonskasse, men på grunn av levealdersjusteringen må min årgang jobbe sju måneder utover 67 år for å få delingstallet ned til 1,0, sier Nordenson.Det betyr 3 prosent mer utbetalt i pensjon hvert år.- Siden jeg har tenkt å leve veldig lenge, er 3 prosent i året mye. Det blir jo noen kroner ut av det, sier 67-åringen, som jobber som etikkombud i forskningsstiftelsen Sintef.Da han begynte i det som het Senter for Industriforskning for over 30 år siden, ble instituttet drevet av forskningsrådene og var medlem av Statens Pensjonskasse. I 1993 fusjonerte SI og Sintef, og stiftelsen gikk over i en pensjonsordning i privat regi.- Vi fikk lov til å velge om vi ville fortsette i Statens Pensjonskasse, og det virket veldig lurt den gangen, sier Nordenson.Å gå av med pensjon som 62-åring var aldri aktuelt.- Vi fikk tilbud om å gå ned i 80 prosent stilling for 90 prosent lønn fra 62 år, og det gjorde jeg. Jeg kunne godt fortsatt til jeg ble 70, og hatt glede av det, men på et tidspunkt må man slutte i jobb. Jeg har hele tida tatt sikte på 67, sier Nordenson.- Det er sikkert andre mennesker som har større behov for jobben enn jeg har. Dessuten har kona pensjonert seg, og det er greit å få litt tid i fellesskap. Jeg har lyst på den fritida, det er mange ting jeg gjerne vil gjøre.

- Veldig mange som jobber i offentlig sektor, har vært der i hele karrieren og har full opptjening ved 62 år. I en slik situasjon har man lite igjen for å fortsette i jobb. Det skyldes at offentlig AFP er en tidligpensjonsordning som erstatter lønnsinntekt. I og med at AFP er skattemessig mer gunstig enn lønnsinntekt, har du i praksis lite igjen for å jobbe etter 62, sier han.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn