FARGERIKT PAR: Tidligere
tingrettsdommer Sissel Berdal Haga
har vært Olav Thons livsledsager i
over 30 år. – Vi fant tonen fra første
stund, og er fortsatt like forelsket,
røper eiendomskongen. Foto:Tore Skaar/Se og Hør
FARGERIKT PAR: Tidligere tingrettsdommer Sissel Berdal Haga har vært Olav Thons livsledsager i over 30 år. – Vi fant tonen fra første stund, og er fortsatt like forelsket, røper eiendomskongen. Foto:Tore Skaar/Se og HørVis mer

Olav Thon (95): - Mitt liv med to kvinner

Eiendomskongen sier at kjærligheten skaper harmoni i hverdagen. Han er fortsatt like forelsket i samboeren.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Det var en gang en 16 år gammel gjetergutt som tok to reveskinn under armen og dro fra Hallingdal til Oslo for å gjøre seg feit. Han bygget sakte, men sikkert en blomstrende skinnindustri – gikk senere over i eiendom og endte opp med å eie halve kongeriket.

Dette er i store trekk eventyret om Olav Thon (94). Selv karakteriserer han det som skjebnens ironi at han er blitt så velstående.

- Egentlig hadde jeg tenkt å bli lege. Jeg drømte om å starte mitt eget sykehus, forteller Thon, som for fem år siden overførte store deler av formuen til en stiftelse som støtter medisinsk forskning.

Hvert år deler han ut et titalls millioner kroner i stipend.

- Jeg hadde ikke trodd at det var så mye jobb med å bli kvitt de pengene man har samlet inn, men du verden så moro, understreker mangemilliardæren.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn