VERST FOR DE MINSTE: Det er flest små barn som ennå ikke har et fullt utviklet øre-, nese-, halssystem, som opplever smerter i ører og hode på grunn av trykkendringer under flyturer, forteller flykaptein i SAS Knut Berger.  Illustrasjonsfoto: TERJE BENDIKSBY/SCANPIX
VERST FOR DE MINSTE: Det er flest små barn som ennå ikke har et fullt utviklet øre-, nese-, halssystem, som opplever smerter i ører og hode på grunn av trykkendringer under flyturer, forteller flykaptein i SAS Knut Berger. Illustrasjonsfoto: TERJE BENDIKSBY/SCANPIXVis mer

Ørene gjorde så vondt på flyet, at de trodde hodet skulle sprenges

Sjekk hva reiseeksperten svarer.

(Dagbladet): • Send inn dine spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

Er det farligere å fly med mindre fly kontra større passasjerfly? Og er det normalt med lyder i kabinen?

Mange sender inn spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

Første ut denne gang er Erlend. Under en ferie sammen med familien til Kanariøyene for et par år siden, opplevde han følgende:

- Underveis på flyturen fikk jeg og sønnen min veldig vondt i ørene. Vi trodde hodene skulle sprenges. Hva kan dette skyldes? skriver han.

Et vanlig problem - Det hørtes ikke godt ut, likevel er det ganske vanlig, sier reiseekspert og flykaptein i SAS, Knut Berger.

Det er flest små barn som ennå ikke har et fullt utviklet øre-, nese-, halssystem, som opplever slike plager, forteller flykapteinen.

FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly.  Foto: HANS ARNE VEDLOG
FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG Vis mer

Men også voksne som er forkjølet kan få problemer. Da vil bihuler og øreganger tette seg slik at det blir vanskelig å utligne trykket når flyet stiger eller synker, forklarer han.

- På en vanlig flytur starter vi normalt på havnivå og ender opp med et kabintrykk likt det å være på toppen av Galdhøpiggen, sier Berger.

Klem neseborene sammen Han forteller at de fleste som opplever et slikt trykk på innsiden av hodet, oftest gjør det ved nedstigning.

- Det er mange triks, som å klemme neseborene sammen, lukke munnen og så blåse forsiktig ut, råder han.

Det som skjer da er at luften prøver å finne veien ut gjennom ørene, ettersom nese og munn er lukket, forteller flykapteinen, og legger til at en annen øvelse er å gjespe overdrevent, eller åpne og lukke kjeven overdrevent.

Også nesedråper er et annet anbefalt middel, ifølge flykapteinen:

- I SAS har vi nesedråper ombord for de som får plager med dette og ikke har fått kjøpt egne. Så bare spør om råd og hjelp fra kabinbesetningen om du skulle oppleve dette. De er der for deg, sier han.

Nervøs av uvante lyder Irene er neste leser ut med spørsmål til flykaptein Knut Berger. Hun skal ut å fly med et lite fly av typen Dash eller noe lignende, på en innenriksrute i  Panama.

- Jeg har fløyet mye, men er i utgangspunktet ikke spesielt glad i å fly. Dette vil være min første gang i et så lite fly. Er det trygt? Hva skal jeg være forberedt på? skriver hun.

Irene forteller at hun ofte blir nervøs av uvante lyder og bråk under flyturen:

- Vil jeg kjenne alle bevegelsene flyet gjør mye sterkere enn i et vanlige passasjerfly? Har du noen tips som kan gjøre flyturen mindre traumatisk for meg?, spør hun.

- En av de tøffeste - Du er en av de tøffeste passasjerene jeg vet om. Nemlig de som er redde for å fly, og tør å innrømme det, svarer Berger.

Ifølge kapteinen, er det er like trygt å fly små passasjerfly som store passasjerfly.

FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly.  Foto: HANS ARNE VEDLOG
FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG Vis mer

- De er konstruert og sertifisert etter samme strenge kravene til sikkerhet. Tenk bare på alle Dash-flyene til Widerøe som daglig, nesten hele året, bakser rundt i det tøffeste været Norge kan by på, sier han.

Det vitner om konstruksjoner som tåler det meste, mener han.

- Alle lyder i et fly er normale pleier jeg å si, og i et litt mindre fly vil du nok oppleve å høre disse litt tydeligere enn i et stort passasjerfly, sier Berger.

På hjemmebane Et fly med Dash-størrelse brukes på strekninger der det ikke er grunnlag for større fly, samt på plasser der store fly ikke kan lande eller ta av, fortsetter flykapteinen.

- Da snakker vi hjemmebanen til en Dash. Mitt råd er å tilkjennegi overfor kabinbesetningen at man er engstelig fordi man aldri har fløyet en Dash før, sier han.

Da er de klar over deg, og kan gi deg litt ekstra oppmerksomhet, forteller Dagbladets reiseekspert.

- Husk at fordelen med å fly litt saktere og lavere, er at du virkelig får et fugleperpektiv over Panama, avslutter Berger.