Oslo-Bergen på halvannen time

Og det sjøveien i ny superbåt.

(Dagbladet): Frister det å fly av gårde fire meter over vannet i 400 kilometer i timen, og det i en båt?
 
Det kan bli mulig, mener den 23-år gamle designeren Jaron Dickson fra Monash University i Melbourne.
 
Hans Ekrano Yacht er en av kandidatene til å vinne den australske designkonkurransen Design Award i 2011, melder australske news.com.
 
Båten er oppkalt etter daværende Sovjetunionens Ekranoplan fra 1960-tallet.

Rask og miljøvennlig Å få ekranoyachten opp fra tegnebrettet, ut på vannet og opp lufta, er absolutt realistiske planer, hevder designeren. I en e-post til Dagbladet viser Dickson til nettopp ekranoplanet og andre mindre bevingede kjøretøy som går langs bakken.
 
Etter planen skal Dickson få båten i lufta i år 2025.

Tanken bak den svevende yachten er å utnytte havet mer effektivt til transport, og også ta vare på miljøet. Den 35,6 meter lange båten skal gå på hydrogen:

- Framdrift ved hjelp av fullhydrogens jetmotorer er fortsatt noen år unna, men det finnes prototyper allerede i dag, skriver han til Dagbladet.

Oslo-Kirkenes på 6,5 timer Ved å legge ruta utaskjærs langs Norskekysten, er avstanden mellom Oslo og Bergen i følge kartdatabasen til Kystverket rundt 670 kilometer.

Hvis du velger sjøveien fra Oslo til Kirkenes har du cirka 2600 kilometer foran deg når du legger fra kai.

Det betyr at du med Dicksons Ekrano Yacht i framtiden kan komme deg fra Oslo til Bergen på en drøy halvannen time. For å tilbakelegge strekningen Oslo-Kirkenes må du beregne rundt 6,5 timer.

En halv milliard Fartøyet skal være trygt om det brukes under riktige forhold, mener designeren, og ekranoyachten skal tåle bølger på opp til 3,5 meter. Det har også en elektrisk motor for bruk i kystnære strøk.
 
Den flygende farkosten passer nok ikke for alle lommebøker.

Til Dagbladet anslår Dickson at yachten vil ha en prislapp på cirka 100 millioner australske dollar. Det vil si rund 580 millioner norske kroner.

Bekvem transport Båten har plass til seks gjester, og har et stort åpent oppholdsrom med store vinduer.
 
- Mennesket forsøker hele tiden å finne nye måter å reise på for å få en mer dynamisk tilværelse. Mitt prosjekt kombinerer det makelige livet om bord på en yacht med bekvemmeligheten av å bly, sier Dickson til news.com.

FLYVENDE BÅT: Designer Jaron Dickson står bak tegningene av den flyvende farkosten Ekrano Yacht. Foto: Jaron Dickson
FLYVENDE BÅT: Designer Jaron Dickson står bak tegningene av den flyvende farkosten Ekrano Yacht. Foto: Jaron Dickson
FLYVENDE BÅT: Designer Jaron Dickson står bak tegningene av den flyvende farkosten Ekrano Yacht. Foto: Jaron Dickson
FLYVENDE BÅT: Designer Jaron Dickson står bak tegningene av den flyvende farkosten Ekrano Yacht. Foto: Jaron Dickson
FLYVENDE BÅT: Designer Jaron Dickson står bak tegningene av den flyvende farkosten Ekrano Yacht. Foto: Jaron Dickson
FLYVENDE BÅT: Designer Jaron Dickson står bak tegningene av den flyvende farkosten Ekrano Yacht. Foto: Jaron Dickson
FLYVENDE BÅT: Designer Jaron Dickson står bak tegningene av den flyvende farkosten Ekrano Yacht. Foto: Jaron Dickson
FLYVENDE BÅT: Designer Jaron Dickson står bak tegningene av den flyvende farkosten Ekrano Yacht. Foto: Jaron Dickson