Bittert: Ottar Jens Eik (67) synes det var greit å pensjonere seg. Men å få så mye mindre utbetalt i pensjon enn han hadde forventet, synes han er bittert. Foto: Bjørn Langsem
Bittert: Ottar Jens Eik (67) synes det var greit å pensjonere seg. Men å få så mye mindre utbetalt i pensjon enn han hadde forventet, synes han er bittert. Foto: Bjørn LangsemVis mer

Pensjon

Ottar Jens (67) tapte over 200 000 kroner i pensjon: - Føles som et ran

Samordningsreglene i offentlig tjenestepensjon kan koste deg dyrt.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Jeg kunne like gjerne ha kastet pengene på sjøen, det var helt bortkastet å spare opp sjømannspensjon i alle de årene. Det medførte kutt i pensjonen fra Statens Pensjonskasse, sier 67-åringen.

Etter å ha jobbet i over 40 år som los, først 14 år som rutelos hos Hurtigruta, deretter 27 år som ansatt i staten – synes han det er bittert å miste så mye av den oppsparte pensjonen.

- Det føles som et regelrett ran.

- Jeg har betalt inn 2 prosent av lønna mi til Statens Pensjonskasse i 27 år, men blir straffet økonomisk fordi jeg også har tjent opp sjømannspensjon. Det kan umulig være riktig, uansett hvordan man tolker reglene, sier Ottar Jens Eik.

- Bittert

Han gikk av med pensjon med særaldersgrense ved 65 år i oktober 2014, og har tatt ut sjømannspensjon fra fylte 60 år, fram til den opphørte ved 67 år.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn