Tåler mer: Om du regelmessig trener styrke med slynge vil kroppen din tåle mer ute i skiløypa. Sjekk ut øvelsene i denne artikkelen. Foto: NTB Scanpix
Tåler mer: Om du regelmessig trener styrke med slynge vil kroppen din tåle mer ute i skiløypa. Sjekk ut øvelsene i denne artikkelen. Foto: NTB ScanpixVis mer

Treningsskolen

Øvelsene som gjør deg sterk i skisporet

En slynge, ei matte og fem effektive øvelser. Slik blir du er en sterk og stabil skiløper.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Muskelstyrke er en forutsetning for å klare å opprettholde gunstige leddvinkler og posisjoner når du går på ski. Hva slags type styrke du trenger vil avhenge av utgangspunktet ditt, og selvfølgelig hva du trener til. Uansett vil stabiliserende styrketrening, maksimal styrketrening og såkalt utholdende styrketrening av hofte-, rygg- og magemuskulaturen være aktuelt i ulike faser av et treningsår.

Koordinasjon og motorikk

- Styrketrening som har stabiliserende effekt går vel så mye på din koordinasjon og motorikk, som selve muskelstyrken din, sier langrennsgutta Petter Stokkeland og Jan Henrik Melbø, elever ved NTG Lillehammer.

De satser for fullt på nasjonalsporten, og vet at denne biten av treningen ikke bør droppes.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn