BYGG STYRKE I LEGGENE: Tåhev er en av øvelsens om anbefales for alle løpere, og den kan du gjøre når som helst i løpet av dagen. Foto: NTB Scanpix / Microstock
BYGG STYRKE I LEGGENE: Tåhev er en av øvelsens om anbefales for alle løpere, og den kan du gjøre når som helst i løpet av dagen. Foto: NTB Scanpix / MicrostockVis mer

Øvelsene som gjør deg til en bedre løper

Rett styrketrening gir deg større fart og mindre skader.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Du trenger bare et par sko, eller to? Ja, løping er enkelt - men likevel bør løpere helst ikke glemme styrketreningen

Det er ikke nødvendig med maskiner eller løse vekter for å gjøre øvelser som gir både skadeforebyggende og prestasjonsfremmende effekt.

Kristin Roset • Artikkelforfatter Roset er journalist og tidligere eliteutøver i friidrett, med tre NM-gull på 800 meter. • Roset er tidligere redaktør av magasinet Birkebeiner'n. Blogger under navnet Springerinne.

Høyere fart med styrketrening

Når du løper utsetter du beina dine for en belastning tilsvarende 1,5 til 3 ganger din egen kroppsvekt for hvert eneste steg. Ved gjentatt belastning som er større enn den kroppen er vant til, uten nok restitusjon, øker faren for overbelastningsskader.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn