Cato Berger er ultraløper og naprapat. Han jobber med idrettsutøvere og mosjonister. Foto: Kristin Roset
Cato Berger er ultraløper og naprapat. Han jobber med idrettsutøvere og mosjonister. Foto: Kristin RosetVis mer

Øvelsene som holder kneet friskt

Iselin Eliassen Aske var en lovende hekkeløper, men slet med kneet. Cato Berger er naprapat og gir treningstips som kan forebygge kneskader. Her får du fem øvelser for å holde kneet friskt.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Hun var en lovende hekkeløper, men slet mye med Runners knee. En skade som også har navnene løper-kne og langdistanse-kne. Iselin Eliassen Aske (39) måtte gi opp friidrettskarrieren sin så altfor tidlig på grunn av kneplagene.

Runners knee og Jumpers knee

-Jeg fikk påvist Runners knee kort tid før jeg også fikk påvist Jumpers knee, en skade jeg har hatt tre kneoperasjoner på.

Det hele startet med smerter i lårene. Da det viste seg at det ikke var på grunn av vanlig muskelstrekk, men at smertene satt i senefestet mellom lår og rumpe. Etter hvert kom smertene på utsida av hoftene, og nedover langs låret.

- Treningsfrie perioder, behandling av fysioterapeut, ising og kortisonsprøyter ble prøvd, men uten noe særlig positiv virkning. Det vil si, treningsavlasting hjalp, men det var jo ikke det jeg ville. Målet var å bli en enda bedre hekkeløper, forteller hun.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn