Over én million av prislappen er bare avgifter

SUV-zilla er tilbake.

Det er ikke lenger helt uvanlig å se Mercedes med de forjettede initialene AMG (Aufrecht Melcher Grossaspach) i Norge. Bestselgeren av AMG-ene har vært SUV-en ML 63 AMG. Nå er tredje generasjon i landet, sterkere, men også mer sivilisert.

Bak rattet på giganten vet man ikke helt om man skal føle seg som en Hollywood-frue eller en barsking.

Men la oss glemme Hollywood-fruenes forkjærlighet for heftig motoriserte overflødighetshorn.

5,5 liters V8-motor med twinturbo på 525 hk og 700 Nm i en bil på over 2,3 tonn sørger for at man automatisk blir høy og mørk.

Og lyden. For en lyd! Den gjør egentlig Harman Kardon Logic7-anlegget fullstendig overflødig.

Her er det bare å oppsøke nærmeste tunnel, åpne vinduet og gi gass.

Lyden! Lyden var enda råere i forgjengeren med sin 6,2 liters sugemotor på 510 hk og 630 Nm. Det handler om volum. Men lydbildet er fremdeles blant AMGs absolutte fineste varemerker.

Å kaste seg inn i svingene med forgjengeren var for risikosport å regne. Vekten og tyngdepunktet gjør at heller ikke nye ML 63 AMG blir svingenes herre, men et Active Curve System gjør den langt bedre i svingene enn generasjon to.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aktive stabilisatorer reduserer krengningen og gir bedre og mer forutsigbare kjøreegenskaper i sving, samt bedre retningsstabilitet i høye hastigheter.

Det merkes. Active Curve-systemet er standard på AMG-versjonen av ML og leveres i kombinasjon med adaptive dempere og luftfjæring, Airmatic i Mercedes-terminologi.

MEGA-SUV: Stor SUV med superbilytelser kan høres ut som en dårlig kombinasjon, men det funker. FOTO: Martin Jansen
TØRST: Forbruket er redusert, men det krever fortsatt svært solid økonomi å holde ML-en med drivstoff. FOTO: Martin Jansen
NY: Mercedes ML 63 AMG med 5,5-liters V8-er på 525 hk. FOTO: Martin Jansen
HERSKAPELIG: Fire fete potter avslører at dette ikke er en helt vanlig ML. FOTO: Martin Jansen
FORGJENGEREN: Lyden var enda råere i forgjengeren med 6,2-liters sugemotor på 510 hk. FOTO: Martin Jansen

I tillegg har AMG-en 4Matic firehjulsdrift med 50:50-fordeling foran og bak.

Én million i avgifter I AMG-kontekst er ML-en rent klimavennlig sammenlignet med forgjengeren. CO2-utslippet er redusert fra 392 g/km til 276.

Forbruket er også redusert. Det oppgitte forbruket er på 1,18 liter per mil ved blandet kjøring, men tallet må stamme fra Neverland.

Dette er veldig tørste saker. Prisen på AMG-en starter på litt over to millioner kroner hvorav over én million er avgifter. Vår AMG har i tillegg ekstrautstyr for nesten 300 000 kroner, noe som gjør at totalprisen ender over 2,3 millioner kroner.

Legger du til en AMG Performance-pakke til 70 000 kroner, som igjen fører til ytterligere 54 000 kroner i avgifter, kan du plusse på 32 hk og 60 Nm. Det gjør Mercedesen symbolske 2 hk sterkere enn BMW X5 M med sine 555 hk.

Det koster altså flesk både å kjøpe og eie AMG-en. Den er neppe rimelig å forsikre, og når dekkene koster 40 000 kroner, er det klokt å tenke seg om to ganger før man kjører inn på en smal drive-in Men de som kjøper AMG-er er neppe bekymret for økonomien.

De bør kanskje være mer bekymret for sertifikatet. Denne bilen er bygd for råkjøring. Så i et land med strengt fartsregime og lange tradisjoner for lusekjøring, er den som en hedonist på vekkelsesmøte i Pinsebevegelsen.

Turbosound-kasse Å kuske rundt i 70 km/t i AMG-maskinen er som å kjøpe Cerwin- Vega-høyttalere for å høre på Halleluja-kameratene. Kun et lett trykk på gassen er nok til å sikre et 14 dagers opphold med pallesnekring, og det før man rekker å si; «var det laser?». Samtidig er ML-en så stor og komfortabel at den inviterer til cruising.

Det gjør imidlertid ML 350 BlueTec 4Matic også, og du får to slike for prisen av én ML-AMG.

Så hva er egentlig vitsen? Vel, i tillegg til ikke-målbare faktorer som statusfølelse, har AMG-en et lydbilde som 350 ikke er i nærheten av. Lyden er bilens absolutte head-turner.

Og selv om fartsgrensene i Norge ikke inviterer til berserkgang AMG-style, så er ytelsene tilfredsstillende selv om de oftest som en teoretisk mulighet.

Kickdown fra 60-100 og 80-120 er på 2,4 og 2,8 sekunder. Til sammenligning greier BMW X6 ActiveHybrid samme øvelse med 3,1 og 3,4 sekunder (begge med automatkassen låst i 3. gir).

VW Touareg V8 TDI tar samme i kickdown på 3,5 og 4,3. Faktisk er ikke ML?en langt unna SLS AMG som i våre målinger gjorde samme øvelser unna på 2,8 og 2,6 i 3. gir (manuell girkasse). Det er imponerende av en høyreist doning som ML-en.

Det er derfor antagelig ganske tilfredsstillende å vite at man besitter en tungvekter som gjør 0-100 km/t på 4,8 sekunder.

Det muliggjør en del forbikjøringer på riksvei 7 til Hemsedal.

Les også: 
Slik blir Mercedes CLA
Superbilen du kan bruke til butikken
Über-kabriolet - Mercedes SL 65 AMG

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.