SISTE REIS Finnair har  parkert den siste av sine karakteristiske MD-11.maskinener. En flyhistorisk æra er avsluttet, ettersom Finnar var første selskap som tok modellen i bruk. Foto: Eivind Pedersen
SISTE REIS Finnair har parkert den siste av sine karakteristiske MD-11.maskinener. En flyhistorisk æra er avsluttet, ettersom Finnar var første selskap som tok modellen i bruk. Foto: Eivind PedersenVis mer

Over og ut for flylegende

Da Finnair-flyging AY-022 fra Delhi til Helsinki var unnagjort 22. februar, ble selskapets siste MD-11-maskin pensjonist.

||| Åtte minutter forsinket, klokka 14.23 lokal tid, tok flyet bakken.
Det avsluttet en flyhistorisk æra; Det var Finnair som i sin tid var første flyselskap som fraktet passasjerer med det karakteristiske tremotors flyet.
Det skjedde fire dager før julaften i 1990, fra Helsinki til Tenerife.

Miljøsinke
Men nå er det slutt. Flyselskapet selv kaller flymodellen for "miljøsinke".

Slik har det ikke alltid vært. Da Finnair tok MD-11 i bruk, ble det ansett for å være et fly med fremragende prestasjoner, trass i at SAS to år i forveien hadde kansellert sine bestillinger av flytypen.

Ung flåte
Finnairs norske salgssjef Kenneth Gillberg forklarer parkeringen av disse flyene med Finnairs miljøvisjon.
— Vi ønsker være det flyselskapet som foretrekkes av alle miljø- og kvalitetsbevisste kunder på den nordlige halvkule, proklamerer han.
Han illustrerer med å fremheve at selskapets nye Airbus-fly A-330 og A-340 brenner 20 prosent mindre fuel i forhold til MD-11.
- Her har vi bare så vidt begynt å se utviklingen som vil komme framover. Nå har Finnair en av verdens yngste flyflåter med en gjennomsnittsalder på under seks år, sier Gillberg.

Ingen ulykker
Siden Finnair fraktet sine første julepassasjerer med MD-11 i 1990, har ca. 14 millioner passasjerer flydd med de finskregistrerte MD-11-maskinene. Flyene har vært i lufta i mer enn 400.000 timer og gjennomført i overkant av 50.000 landinger. Alt har skjedd uten at Finnair har opplevd en eneste alvorlig ulykke med flytypen.
Finnair er et av selskapene som har verdens beste ulykkesstatistikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Blandet resultat
Derimot er går det ikke like godt med selskapets passasjerutvikling. Årets første statistikk viser en nedgang i reiser innen Europa og til Asia på henholdsvis 10 og 18 prosent.
Men finsk innenriks øker med 13 prosent - og New York-ruta går så det griner med hele 208 prosents økning.
— Innad i Asia er det gledelig å se at reisene til Shanghai går opp med 9,3 prosent. Dette viser oss at økonomien er på vei opp. Vi forventer en god stigning i antallet Asia-reiser utover våren, sier Gillberg.

Kun KLM igjen
Når Finnair har pensjonert sine arbeidshester, er det kun KLM som har MD-11 i trafikk på interkontinentale flyvninger. Det hollandske selskapet har 10 maskiner i stallen.
MD-11 er en videreutvikling av DC-10.maskinene som ble lansert i 1976. Ti år senere kom MD-11 på rullebanen og i alt er det produsert ca. 200 eksemplarer av arten.

Moderne for sin tid
MD-11 ble ansett for å være et svært moderne fly. Det hadde lengre skrog enn DC-10, i tillegg til nye motortyper og instrumentering på flight deck.
Et annet og viktig moment var at MD-11 ble sertifisert for to piloter, mens DC-10 krevde tre mann på jobb i cockpit.
Men utviklingen hentet raskt igjen MD-11. Først av Boeing 767 og senere av Airbus A-330 og Boeing 777.

OVER OG UT: Med den karakteristiske motoren i flyhalen, har MD-11 vært lett gjenkjennelig. Nå blir KLM eneste selskap som flyr interkontinentalt med flytypen. Foto: Eivind Pedersen
OVER OG UT: Med den karakteristiske motoren i flyhalen, har MD-11 vært lett gjenkjennelig. Nå blir KLM eneste selskap som flyr interkontinentalt med flytypen. Foto: Eivind Pedersen Vis mer