STOR OG GRØNN Her lander Widerøes aller første Dash 8-Q400 NG-fly. Det er tildels slike 78 seters fly som iløpet av våren settes inn på rutene på Vestlandet. Dermed er et over og ut med de trøblete Fokker 50-flyene som SAS har brukt. Foto: Eivind Pedersen
STOR OG GRØNN Her lander Widerøes aller første Dash 8-Q400 NG-fly. Det er tildels slike 78 seters fly som iløpet av våren settes inn på rutene på Vestlandet. Dermed er et over og ut med de trøblete Fokker 50-flyene som SAS har brukt. Foto: Eivind PedersenVis mer

Over og ut for SAS' problemfly -Widerøe overtar Vestlandet

Nå er det snart over og ut for de tildels forhatte og problematiske Fokker 50-maskinene som SAS har brukt på vestlandsrutene. Widerøe feier SAS av rullebanen.

|||Det kriserammede konsernet overlater like godt hele operasjonen til datterselskapet Widerøe, som trass i flykrisen fortsatt klarer å tjene penger.

Stor og grønn
Dermed blir det Widerøe som skal transportere passasjerene på ruter mellom Kristiansand, Stavanger, Haugesund, Bergen, Molde og Kristiansund.
Det blir slett ikke snakk om å få en "liten grønn" erstatning. Widerøe skal tvert imot sette inn 78 seters Dash-8-Q400 NG-maskiner. Disse har 28 flere seter enn de aldrende Fokker-maskinene. Noen avganger skal flys med 50 seters Dash-8-300-fly.

Klar for takeoff
For to-tre år siden sendte SAS sine Q-400-maskiner i retur på grunn av flere uhell. Widerøes fly er såkalte neste generasjons fly, der man har foretatt flere enn 150 modifikasjoner i forhold til de gamle SAS-flyene.
Widerøe opplyser i en pressemelding av operasjonene på Vestlandet er døpt for "Vestlink".
Det er inngått en avtale mellom fagforeningene om overtakelsen av rutenettet. Overføringen omfatter ca. 50 piloter og 25 kabinansatte.

Glede i ledelsen
- Vi er svært glade for at vi har fått til en avtale med fagforeningene som både ivaretar en god forretningsmodell og tar hensyn til de fagorganisertes rettigheter, sier administrerende direktør i Widerøe, Lars Kobberstad.
— Det har vært konstruktive drøftelser, hvor også de berørte fagforeningene har kommet med konstruktive forslag til løsninger, sier Kobberstad.

Skal stemme
Dersom pilotene i Widerøe i en uravstemning godkjenner avtalen, kan Widerøe begynne å overta ruter i løpet av våren. Full overtakelse vil skje innen november, opplyser selskapet.

SAS-flause
Det hører med til historien at Widerøe for fire-fem år siden var klar til å overta SAS-rutene på Vestlandet.
I følge Dagbladets opplysninger, ble planene forkludret ved at noen høyt i det svenske SAS-systemet fornyet leasingavtalene på Fokker 50-flyene, uten at man visste om Widerøes planer.
Dermed måtte man slite med denne flytypen inntil leieperioden utløper.

Forfulgt av uhell
De siste årene har det skjedd flere ganger at flyene har landet med redningsetatene i alarmberedskap fordi det har oppstått røykutvikling eller andre motorfeil.
SAS har i det siste også satt inn store 737-fly på deler av rutenettet.

TRØBBEL-FLY De gamle Fokker 50-flyene (i forgrunnen) har skapt store problemer for både SAS og de reisende. Nå skal de omsider fases ut når Widerøe overtar med sine moderne fly. Foto: Eivind Pedersen
TRØBBEL-FLY De gamle Fokker 50-flyene (i forgrunnen) har skapt store problemer for både SAS og de reisende. Nå skal de omsider fases ut når Widerøe overtar med sine moderne fly. Foto: Eivind Pedersen Vis mer