- På de sju åra jeg har vært med, har det vært to deltakere i parforhold

Har til felles at de nesten uten unntak er single.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): I seilerparadiset Kroatia kan du delta på regatta uten å ha seilt før. Og kanskje finne kjærligheten.

Tauet som holder seilbåten Visibaba trygt til kai løsnes og kastes mot mannskapet. Mannen som kaster er solbrun og kroatisk.

- Alt er under kontroll, sier han på gebrokkent engelsk.

Det er usikkert om det er et spørsmål eller en konstatering. Flere om bord svarer uansett ja idet båten sklir ut mot ukjente farvann.

Mannskapet består av åtte nordmenn som er samlet for aller første gang. De skal delta i en tredagers regatta fra kardemommebyen Trogir til den mer urbane byen Split i Kroatia.

Tre etapper Regattaen består av tre etapper.

Dag 1: Trogir - Milna, på øya Brac
Dag 2: Milna - Vrbovska på Hvar
Dag 3: Vrbovska - Split

De kom i går, og rakk en bli-kjent-middag på en av de mange uteserveringene i Trogir. De drakk et glass vin og kjente på høsttemperaturen i Sør-Europa, uten jakker.

Men mest av alt tenkte de på seiling. Det er ikke Kroatias kaier som har lokket dem hit. Det er havet.

Tålmodig skipper 114 seilere fordelt på 17 båter fra flere land, blant andre Canada, Tyskland, Japan og en norsk til fra Kristiansand, deltar i regattaen.

Stressnivået til de norske deltakerne hadde nok vært betydelig høyere hvis ikke Alexandra Wang hadde vært med - skipper med lang fartstid, pedagogisk innstilling og tålmodighet få kan matche.

MÅLET: Milna på øya Brac er første stoppested på regattaen. Her skal 114 deltakere spise middag og smake på lokal vin før de køyer i båtene sine. Foto: INGUN A. MÆHLUM
ØYHOPPING: I Kroatia er det 1185 øyer og korte distanser mellom hver havn. Det gjør landet spesielt egnet for dem som vil lære seilefaget. I Adriaterhavet er du heller ikke utsatt for plutselige kraftige vinder. Bente Frantzen, Olav Christensen, Anders Trosvik og Hege Barbo har gledet seg lenge til å delta på sin første regatta i Kroatia. Foto: INGUN A. MÆHLUM
KLARE TIL START: Bente Frantzen, Olav Christensen, Alexandra Wang og Anders Trosvik snakker strategi og følger spent med på de andre seilernes bevegelser. Foto: INGUN A. MÆHLUM
TAUTREKKING: Alle tauene på båten har ulike farger som vise hvilken funksjon de har. En av de mer erfarne deltakerne på turen, Tom Inge, synes det er frustrerende at fargekodingen varierer fra båt til båt. Foto: INGUN A. MÆHLUM
PÅFYLL: Sivilingeniøren Olav er kaffeansvarlig på den første etappen av regattaen. Foto: INGUN A. MÆHLUM
SAMARBEID: Hege Barbo styrer skuta og Kari Risnes har kontroll på storseilet. Skipper Alexandra Wang (til høyre) griper ikke inn med mindre noe går fryktelig galt. Foto: INGUN A. MÆHLUM
KRYPINN: Inspiratour anbefaler ikke at du tar med koffert. Foto: INGUN A. MÆHLUM
VINSJEN: Det holder ikke med håndmakt når storseilet skal styres. Foto: INGUN A. MÆHLUM
VINDSTILLE: Når sola står på som verst og vinden er borte, er det ikke annet å gjøre enn å slenge seg ned på dekk for å jobbe med brunfargen. Foto: INGUN A. MÆHLUM
MÅLSTREKEN: Regatta på idealtid gir utfordringer når klokka nærmer seg to. Skal man skru på motoren, eller seile i én knop? Foto: INGUN A. MÆHLUM
RETRETT: Nordmennene lå helt sist da resultatlista ble lagt fram under middagen i Milna. Men de vant bowlingkonkurransen og koste seg med maten. Foto: INGUN A. MÆHLUM

Fenderne legges ned i et rom fullt av Hawaianas og crocs. Kartbok og ipad med navigasjonsprogram tas fram.

De åtte seilerne beveger seg litt som maur i starten. Ingen vet helt hvor de skal, hvorfor og når, eller kanskje det er nettopp det de gjør. Det viser seg temmelig kjapt at denne gjengen er seriøs, og ikke minst motivert.

«The Norwegian Devils» - Vi skulle jo ha et teamnavn, kommer Hege på.

- Det kommer naturlig i løpet av dagen, svarer Guri.

- «The middelages», kanskje?

Alle ler av Guris spøk. Forskjellige varianter av «Viking» blir foreslått, men nedstemmes fordi de ikke har med plasthjelmer med horn.

- Det må bli «The Norwegian Devils». Når konkurransen er i gang kommer djevlene fram, sier Anders, som for øyeblikket står ved roret.

Fellesstart Før det skjer, må de finne startstreken som skal befinne seg mellom en oransje bøye og en 50 fots seilbåt ved navn Symphony.

- Det blir fellesstart, og vi skal seile på idealtid. Den totale poengsummen vi kan få i den første etappen er 210. Vi skal være i mål nærmest mulig klokka to, med 15 minutters margin, sier skipperen.

Mannskapet har samlet seg rundt henne, og er klare for konkurranse.

- Jeg trodde det var førstemann, sier Olav, nesten skuffet.

KLARE TIL START: Bente Frantzen, Olav Christensen, Alexandra Wang og Anders Trosvik snakker strategi og følger spent med på de andre seilernes bevegelser. Foto: INGUN A. MÆHLUM
KLARE TIL START: Bente Frantzen, Olav Christensen, Alexandra Wang og Anders Trosvik snakker strategi og følger spent med på de andre seilernes bevegelser. Foto: INGUN A. MÆHLUM Vis mer

Han synes uansett taktikken bør være å seile så fort som mulig mot mål.

- Ved målet kan vi seile fram og tilbake til klokka blir to.

Gir ordre Ved siden av nordmennenes båt ligger båten Arkina med et japansk mannskap som har vært med på regattaen ti år på rad.

- Dem skal vi i hvert fall slå, sier Anders.

Stoppeklokka piper. Det er tre minutter igjen til start.

- Sett storseilet, kvel motoren. Og se på seilet mens du drar, Tom-Inge, befaler skipperen.

Han får det kjapt på plass, og rekker akkurat å fortelle at han har en egen seilbåt hjemme i Norge, før neste oppgave innhenter han.

- Åpner du avlasterne?

Startlur Tom-Inge fikser, men forteller at det ikke hjelper stort på prestasjonene at han har egen båt.

- Det er så store forskjeller fra båt til båt.

Men nå er det uansett alvor. Startskuddet i form av en dyp lur gjør skipperen skjerpet. Beskjedene hagler.

MÅLET: Milna på øya Brac er første stoppested på regattaen. Her skal 114 deltakere spise middag og smake på lokal vin før de køyer i båtene sine. Foto: INGUN A. MÆHLUM
MÅLET: Milna på øya Brac er første stoppested på regattaen. Her skal 114 deltakere spise middag og smake på lokal vin før de køyer i båtene sine. Foto: INGUN A. MÆHLUM Vis mer

- Slakk ut seilet. Vi har for stor fart. Det er ti minuspoeng for å starte for tidlig. Vær forberedt på at det kommer til å bli hektisk i starten. Vi kjenner ikke konkurrentene, og vet ikke hvor styrbare de er, så dere må være på vakt.

Mannskapet gjør så godt de kan. De får skryt av skipperen, og gjør seg klare for babordslaget som skal sette kursen.

Ingen strategi - Tre, to, en, roper Alexandra.

Seilene hales raskt over til den andre siden av båten. Vinden tar tak og det blir fart i båten igjen.

- Du som er sjef for strategien. Hva er strategien? spør Olav skipperen.

- Jeg vet ikke, svarer hun, og smiler bredt.

Lett å navigere Alexandra har vært skipper for turene til Inspiratour i Kroatia sju sesonger på rad.

- Grunnen til at det er så bra å seile i Kroatia, er at er få holmer og skjær. Det gjør det lett å navigere. Vannet er også klart og reint. Det er kort avstand mellom havnene, så du trenger aldri seile i mer enn to timer før du kan legge til kai et nytt sted.

Gjestfriheten til kroatene, prisnivået, og at det er så reint, er også noe skipperen trekker fram.

- Jeg går barbeint overalt, sier hun entusiastisk.

- Alltid noe nytt Alexandra liker seg spesielt rundt øya Hvar, og i områdene i nord.

- Det er alltid noe nytt å se her. Jeg oppdager stadig nye småsteder og havner.

For Alexandra er likevel det vakreste på seilturene med Inspiratours de mange vennskapene som oppstår.

- Det er mange av blir skikkelig gode venner. Jeg har møtt flere i ettertid som drar på fjellturer og arrangerer seilturer på egen hånd. De som melder seg på disse turene har jo til felles at de ønsker en aktiv ferie.

Flørteturer Noe annet deltakerne har til felles, er at de nesten uten unntak er single.

- På de sju åra jeg har vært med, har det vært to deltakere i parforhold. Det blir mye flørting, sier Alexandra.

Spesielt de mannlige skipperne er ofre for sultne blikk fra norske kvinner. Men de får dessverre ikke lov til å involvere seg med gjestene.

Deltakerne på denne seilturen har et avslappet forhold til hele flørtingen.

- Men det er klart vi håper å møte kjekke menn fra hele verden, sier Ellen, som sitter ved ripa og tar en røyk.

- Ja, vaskebrett, det var det jeg så for meg, legger Guri til.

Seilbåt-gloser Tom-Inge lærer bort noen sexistiske seilbåt-gloser:

- Rekkeflesk og dekkdrops.

Ikke misforstå. Det er fortsatt konkurranse, men akkurat når denne samtalen foregår står sola høyt på himmelen.

Det er en nesten 30 grader varm oktoberdag, vindstille og lite seilvennlig. Lusen -tråder i seilet som indikerer vindretningen - henger slapt nedover.

Motorkjøring - Vi beveger oss. En knop! sier Kari fra Bergen optimistisk.

- Og jeg som forberedte meg på stiv kuling, sier Hege, som har styrt skuta store deler av turen.

Det har vært vind og ordentlig seiling i løpet av de tre timene laget har brukt på etappen, men også mye motorkjøring. Det straffer seg.

Et nedslående resultat legges fram for gjengen under middagen i havna Milna på øya Brac samme kveld.

- Vi er veldig skuffet, sier Guri.

Bowling-vinnere Det ble delt sisteplass på første etappe. Men i bowlingkonkurransen i land på Milna slo nordmennene til med seier mot alle de andre seilerne.

Og ikke nok med det, også de lokale, proffe bowlingspillerne måtte se seg slått.

Vel inne i den blå timen er uansett tapet glemt. Småpraten går så det suser, kullgrillen er varm, og en norsktalende kelner serverer blekksprutsalat og nyfanget tunfisk.

Nordmennene glemmer at den kroatiske vinen de fikk på vinsmakingen kanskje ikke er så god. Den blir faktisk bedre og bedre.

Revansj På telefon fra Split noen dager seinere, opplyser skipper Alexandra at den norske gjengen hennes overbeviste i 22 sekundmeter vind på den andre etappen, dagen etter at vi forlot dem.

- Flere av deltakerne fikk så store problemer at de måtte få ekstern hjelp for å komme seg inn til land, mens vi klatret til en fjerdeplass.

Hun er fornøyd. Totalt endte båten på åttende plass. Etter at de kom i mål i havnebyen Split, dro gjengen på shopping og spa før returen til Norge.

Sjanseløse Arrangøren av regattaen, det kroatiske seilbåtutleiefirmaet Ultra, innrømmer ellers glatt at nordmennene var sjanseløse i utgangspunktet.

- Med den båten er det ikke mulig å vinne. Det er den samme kroatiske båten som vinner regattaen hvert år fordi den er lettere og har bedre seil. Hvis bestemora mi står på brygga i Trogir og puster, har de nok vind til å vinne, sier han.

VINDSTILLE: Når sola står på som verst og vinden er borte, er det ikke annet å gjøre enn å slenge seg ned på dekk for å jobbe med brunfargen. Foto: INGUN A. MÆHLUM
VINDSTILLE: Når sola står på som verst og vinden er borte, er det ikke annet å gjøre enn å slenge seg ned på dekk for å jobbe med brunfargen. Foto: INGUN A. MÆHLUM Vis mer
MÅLSTREKEN: Regatta på idealtid gir utfordringer når klokka nærmer seg to. Skal man skru på motoren, eller seile i én knop? Foto: INGUN A. MÆHLUM
MÅLSTREKEN: Regatta på idealtid gir utfordringer når klokka nærmer seg to. Skal man skru på motoren, eller seile i én knop? Foto: INGUN A. MÆHLUM Vis mer