KAN GJENOPPLEVES: I Los Angeles kan du «gjenoppleve» 70-tallets flyturer på førsteklasse. Et eventselskap har bygget opp en tro kopi av en flykabin fra 70-tallet. Foto: Courtesy of Air Hollywood/Pan Am Experience
KAN GJENOPPLEVES: I Los Angeles kan du «gjenoppleve» 70-tallets flyturer på førsteklasse. Et eventselskap har bygget opp en tro kopi av en flykabin fra 70-tallet. Foto: Courtesy of Air Hollywood/Pan Am ExperienceVis mer

30 år siden SAS innførte røykeforbud:

- På innsida av veggene fant teknikerne tjukke lag av gulbrun tjære

Fortsatt kniper SAS ti smugrøykere hvert år.

Nylig fikk en passasjer ei bot på 12 500 kroner for å fyrt opp en sigarett på et fly på vei til Alta. Langt dyrere ble det for mannen som var så sugen at han røyket på toalettet på et SAS-fly Stockholm til Málaga, for så å kaste sneipen i søppelbøtta. Flyet måtte gjennom en omfattende sjekk etterpå, returen ble kansellert og SAS krevde den røyksugne mannen for 170 000 kroner.

DEN GANG DA: På 1950-tallet kunne du få kjøpt egne SAS-sigaretter. Foto: SAS
DEN GANG DA: På 1950-tallet kunne du få kjøpt egne SAS-sigaretter. Foto: SAS Vis mer

Slike episoder er så sjeldne at de blir overskrifter i dag. Men det er ikke mer enn 30 år siden det var helt greit å røyke på SAS-flyene. Og ikke lenge før det igjen, på 1950-tallet, kunne du kjøpe egne SAS-sigaretter.

SAS-flyene hadde, som alle andre fly på den tida, en egen røykeseksjon på de bakerste seteradene.

- Dette var på ei tid da det å ta seg en røyk på flyet var forbundet med hygge, og ble sagt å dempe nervene hos den som var redd for å fly. Men vi opplevde at stadig flere passasjerer kjøpte seg seter i den røykfrie seksjonen, men gikk bak i flyet når de skulle røyke. Det var ikke bra av mange årsaker, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen til Dagbladet.

Gradvis forbud

I 1988 ble det innført røykeforbud på alle innenriksflyginger både i Sverige og Norge, og året etter ble forbudet utvidet til å gjelde også i Danmark og på alle flyginger mellom de nordiske landene. Så, i 1996 ble det forbudt å røyke på alle SAS-fly innen Europa.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mottakelsen var blandet, men undersøkelser viste at flertallet av passasjerene var for ordningen, og selv 60 prosent av dem som selv røykte, oppga at de aksepterte røykeforbudet.

Det fikk daværende SAS-sjef Jan Olsson til å innføre totalforbud, også på langdistanse-flyginene året etter. Siden 1997 er det ikke tent en eneste lovlig sigarett på noe SAS-fly.

- Erfaringene viser at det store flertallet fint kan innrette seg etter røykeforbud uten å måtte ty til substitutter, sa SAS-sjef Olsson og mente også at dette var et klart signal om at SAS ønsket å være et miljømessig forbilde.

Blant de første

SAS var blant de første selskapene som tok tak i røyking om bord i flyene, men langt fra de eneste. I USA var flyindustrien under hardt press for å gjøre noe med tobakksrøyken som irriterte mange av passasjerene. Den kjente advokaten Ralph Nader ledet et folkeopprop mot røyking, men ble motarbeidet både av flyselskapene selv og ikke minst av den mektige tobakksindustrien.

- Filosofisk sett anser jeg at ikke-røykerne har rettigheter, men her kommer disse i konflikt med det praktiske og livets realiteter, sa lederen av Civil Aeronautics Board (USAs motsvar til Avinor) Dan McKinnon i 1984.

Allerede i 1971 innførte United Airlines, som de første, egne røykfrie seksjoner i flyene, og i 1988 ble røyking forbudt på innenriksflyginger med under to timers varighet. Så ble reglene stadig skjerpet, og i 2000 var alle amerikanske fly røykfrie.

Blir du tatt i å røyke på et amerikansk fly i dag, er bota du får på minimum 50 000 kroner.

FULL PAKKE: Slik kunne det se ut i en SAS-kabin for noen tiår siden. Foto: SAS/SAS Museet
FULL PAKKE: Slik kunne det se ut i en SAS-kabin for noen tiår siden. Foto: SAS/SAS Museet Vis mer

Tjærelag på veggene

I dag er røykfrie fly en selvfølge, men fortsatt blir du hver eneste gang fortalt at «våre fly er røykfrie, det gjelder selvfølgelig også på toalettene» før avgang.

Dermed er det ingen unnskyldning - og ingen mulighet til å slippe unna - om du blir fersket.

Flyselskapene begrunner også forbudet med sikkerhet, og ikke minst at det er det store flertallets ønske å reise i fly som ikke stinger av tobakk.

- Teknisk avdeling kan fortelle om at på innsida av panelene (veggene) på flyene som det ble røyket i, så fant de tjukke lag av gulbrun tjære, og veggene i flyene måtte rengjøres svært grundig da de ganske raskt så veldig stygge ut på grunn av røykingen, sier Knut Morten Johansen, som selv er voksen nok til å ha opplevd fly hvor man kunne ta seg en blås.

- Jeg husker en gang fra 80-tallet. En liten gutt på ti-elleve år skulle reise alene til Oslo fra Trondheim, og ble assistert om bord til sitt sete på første rad hvor han skulle sitte under godt tilsyn av flyvertinnen.

- Men nei, han ville ikke sitte der da han skulle ha seg en røyk på turen. Gutten hadde en pakke Petterøe’s rullings i lomma!

Saboterer røykvarsleren

Den store majoritet er i dag veldig fornøyd med røykeforbudet, men det finnes altså de som ikke kan dy seg.

- Vi har dessverre noen få tilfeller hvert år. Da skjer det som regel på toalettet, hvor det alltid har vært forbudt å røyke. Noen har vært så kreative at de har forsøkt å koble ut røykvarsleren, og man har sett tilfeller av at røyksneiper har blitt kastet i papirkurven.

- Dette er selvsagt alvorlig. Vi anmelder alle tilfellene av røyking om bord. Antallet har vært rundt 10 tilfeller de siste par åra, og det sies at antallet har gått ned, kanskje som en følge av mindre røyking generelt i samfunnet. Men, vår kabinbetjening er veldig årvåkne i forhold til denne problematikken som gjerne oppstår i forbindelse med alkohol, sier Johansen.

- Derfor er det så viktig at man forvalter skjenkebestemmelsene på en ansvarlig måte også i et sikkerhetsperspektiv om bord i flyet, sier Johansen, som forteller at tilfeller av røyking om bord kan føre til store problemer ikke bare for synderen, men også for flyselskapet.

- Konsekvensene av at passasjerer bryter røykeforbudet kan også føre til at fly må gjennomgå teknisk sjekk, som igjen fører til forsinkelser/kanselleringer som fører store uleiligheter for reisende og kostnader for flyselskapet. For noen måneder siden fikk en passasjer et erstatningskrav på 400.000 svenske kroner etter en hendelse med røyking om bord. En dyr sigarett må man kunne si, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen.

Drillos røykesjokk

I dag er alle fly i alle verdens land røykfrie. Men ikke alle flyselskapene var like kjappe som SAS (og flere andre) selskaper med å plombere askebegrene.

På flere østeuropeiske og kinesiske selskap var det greit å røyke til langt ut på 2000-tallet, og i sigarenes hjemland Cuba, innførte ikke det statlige selskapet Cubana totalforbud før i 2014 - som det siste i hele verden.

PIPE: Selv i cockpit var det greit med en blås. Foto: SAS/SAS Museet
PIPE: Selv i cockpit var det greit med en blås. Foto: SAS/SAS Museet Vis mer

En av dem som fikk merke at kulturen var litt annerledes i øst var den ihuga røykemotstanderen Egil «Drillo» Olsen, Norges mest suksessrike landslagstrener. Drillo skulle fly fra Dubai til Baku for å se Aserbajdsjans landslag, og fløy med Aserbajdsjan Airlines.

- Den turen husker jeg godt. Ikke nok med at flyet var stappfullt av svære russiske damer med et lass av bagasje. Det jeg husker best var at da flyvertinna skulle samle inn matbrettene, kom hun nedover midtgangen med sneipen i kjeften.

- Heldigvis har verden gått framover, i alle fall på dette området, sier Drillo til Dagbladet.

PS: Skulle du ønske å oppleve en fordums glamorøs langdistanseflyging på førsteklasse, med dertil tilhørende matservering, champagne og åpne askebegre, finnes muligheten i California. Der rekonstruerer eventselskapet panamexperience.com flyturer fra det glade 70-tallet i en autentisk flykabin.