På ti uker gikk Anders (38) ned ti kilo og ble mye bedre i magen

Det er mulig å spise seg fri fra autoimmun sykdom, mener lege Erik Hexeberg.

LA OM KOSTEN: - Etter at jeg la om kostholdet, ble jeg veldig mye bedre, sier Anders Kindberg (38). Han har slitt med tarminfeksjonssykdommen Crohns syndrom. Foto: Hans Arne Vedlog
LA OM KOSTEN: - Etter at jeg la om kostholdet, ble jeg veldig mye bedre, sier Anders Kindberg (38). Han har slitt med tarminfeksjonssykdommen Crohns syndrom. Foto: Hans Arne Vedlog Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I sin nye bok «Nytt blikk på autoimmun sykdom – Bruk mat som medisin» skriver legene Sofie og Erik Hexeberg at de ønsker å utfordre «sannheten» om at kroppen angriper seg selv ved autoimmun sykdom og at sykdommen fortsetter uten at vi kan påvirke prosessen.

Herr og fru Hexeberg forteller i boka at de anbefaler et kosthold med bare 20-100 gram karbohydrater til sine pasienter. Mange er anbefalt bare 20-40 gram karbohydrater om dagen, uten kornprodukter som brød, mysli, knekkebrød, pasta og grøt. De oppdaget at pasientene ble bedre av sine betennelsessykdommer også.

Allerede abonnent? Logg inn

Våre beste tilbud!

PlussTotal

Få alt fra Dagbladet Pluss, Elbil24 Pro, KK Pluss og Se og Hør Pluss i samme pakke!

Dagbladet Pluss

Mer å snakke om.

Du kan si opp når som helst.
Her finner du bruker- og abonnementsvilkår.