55 KILOMETER: Bruforbindelsen mellom Hongkong og det kinesiske fastlandet åpnet i dag. Men prosjektet har høstet masse kritikk, og langtfra alle får lov til å bruke den imponerende brua. Video: CNN Vis mer

Åpnet i dag

På verdens lengste bru går alarmen om du gjesper tre ganger

Skal linke Hongkong og Macau til Fastlands-Kina.

ÅPNET: Kinas president Xi Jinping åpnet verdens lengste habru offisielt i dag. Foto: NTB Scanpix
ÅPNET: Kinas president Xi Jinping åpnet verdens lengste habru offisielt i dag. Foto: NTB Scanpix Vis mer

I dag ble brua offisielt åpnet. Kinas president Xi Jinping klippet - akkompagnert av heftig fyrverkeri - den symbolske røde snora som åpnet den 55 kilometer lange brua som går mest over - og litt under - havet og gjør at du kan komme deg tørrskodd mellom Hongkong og det kinesiske fastlandet, skriver The Guardian.

Prosjektet har kostet over 20 milliarder dollar, og er en del av en ambisiøs plan om å binde Hongkong og Macau sammen med 11 andre kinesiske byer som skal utgjøre et teknologisk kraftsenter på linje med Silicon Valley i California.

Ikke for alle og enhver

Ifølge myndighetene er brua først og fremst bygget for å styrke handel, turisme og logistikk mellom øyene og fastlandet.

PRESTISJEPROSJEKT: Forbindelsen mellom Macau, Hongkong og fastlandet har kostet over 20 milliarder dollar - nærmere 170 milliarder kroner. Foto: NTB Scanpix
PRESTISJEPROSJEKT: Forbindelsen mellom Macau, Hongkong og fastlandet har kostet over 20 milliarder dollar - nærmere 170 milliarder kroner. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Men det er ikke bare å sette seg i privatbilen sin og ta seg en tur ut til Hongkong om du for eksempel bor i Guangdong inne i Fastlands-Kina.

Privatbiler vil bare få anledning til å kjøre strekningen etter egen søknad. Trafikken vil stort sett bestå av lastebiler som frakter varer og private turistbusser. Det vil ikke gå noen form for offentlig transport over brua.

Høstet kritikk

OVERVÅKES: Skal du kjøre mellom Hong Kong og det kinesiske fastlandet vil blodtrykket ditt overvåkes kontinuerlig. Kameraer vil også oppdage om du gjesper. Foto: NTB Scanpix
OVERVÅKES: Skal du kjøre mellom Hong Kong og det kinesiske fastlandet vil blodtrykket ditt overvåkes kontinuerlig. Kameraer vil også oppdage om du gjesper. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Siden prosjektet ble påbegynt i 2009, har brua høstet mye kritikk. Det er blitt hevdet at den er bygget ene og alene for at Kina skal få enda sterkere kontroll over den autonome regionen Hongkong, som var under britisk jurisdiksjon helt fram til 1997 og fortsatt har en viss grad av selvstyre.

- Det er et politisk drevet mega-prosjekt som vi egentlig ikke har bruk for, sier demokratiforkjemperen Eddie Chu.

Innbyggerne i Hongkong har ved flere tilfeller stilt seg kritisk til bruken av skattepenger på mega-prosjektet, særlig siden bare noen få av dem vil få anledning til å bruke den.

Miljøvernere har hevdet at konstruksjonen vil være en trussel for den sjeldne kinesiske hvitdelfinen.

Gjespekamera og blodtrykk

Uansett, nå står prosjektet der, og i morgen åpner den offisielt for trafikk.

Bortsett fra en 6,7 kilometer lang undersjøisk tunnel for å ivareta skipsfarten på havet, går de 55 kilometerne på bru. Flere svinger er lagt inn, og fra lufta ser brua ut som en slange.

Flere andre sikkerhetsmomenter er også lagt inn. Blant annet er det montert kameraer som kan avsløre trette sjåfører. Kameraene kan se om en bilfører gjesper, og skjer dette tre ganger i løpet av 20 sekunder, går det en alarm i kontrollsenteret.

Alle som skal kjøre brua, må også ha på seg blodtrykksmålere som blir overvåket i det samme kontrollsenteret.