FORSTO IKKE: Symptomene på demens kan være vanskelige å tolke hos unge mennesker. Karolina Lippert (34) trodde det var forholdet deres som ikke fungerte: - Hadde jeg bare visst det jeg vet nå, ville jeg ikke vært så irritert på ham, sier hun. Foto: John T. Pedersen
FORSTO IKKE: Symptomene på demens kan være vanskelige å tolke hos unge mennesker. Karolina Lippert (34) trodde det var forholdet deres som ikke fungerte: - Hadde jeg bare visst det jeg vet nå, ville jeg ikke vært så irritert på ham, sier hun. Foto: John T. PedersenVis mer

Unge med demens

Pappaen til Theodor fikk demens som 40-åring

Det er tre år siden Theodor (11) sist besøkte faren på skjermet avdeling på sykehjemmet. Nå håper familien på en mirakelpille som kan kurere demens. 

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Jeg husker at pappa kunne spise veldig mye tyggis. En hel pakke om gangen, sier Theodor (11).

- Ikke bare én pakke heller. Når det hadde kommet så langt, da var det virkelig ille, skyter mamma Karolina Lippert (34) inn.

I 2011 fikk Kjell-Tore, Theodors pappa og Lipperts mann, diagnosen frontotemporal demens. Da var han 40 år gammel.

Lippert beskriver de to åra før som tøffe. Symptomene hadde kommet gradvis, men ingen hadde - i sine villeste fantasier - sett for seg at det var dét som var årsaken til personlighetsforandringene han viste.

- Jeg skulle ønske at jeg kunne lest en avisartikkel om demens hos unge mennesker på den tida. Hadde jeg bare visst det jeg vet nå, ville jeg ikke vært så irritert på ham heller. Det er det jeg angrer mest på, at jeg var så sint på ham hele tida, sier hun.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • *Fornyes til standard mnd når gratisperioden utløper (99kr/mnd).
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn