LANG VENTETID: Det kan ta fire uker å få pengene igjen, opplyser Norwegian på sin Facebook-side, men enkelte må vente enda lenger. Foto: NORWEGIAN/ILL.
LANG VENTETID: Det kan ta fire uker å få pengene igjen, opplyser Norwegian på sin Facebook-side, men enkelte må vente enda lenger. Foto: NORWEGIAN/ILL.Vis mer

Passasjerer er oppgitte over lang behandlingstid hos Norwegian

Bruker opptil åtte uker på å betale tilbake kundene.

(DinSide.no): Det er ikke alltid like lett å vite hva du har krav på når det skjer noe uforutsett med flyreisen.

Men blir du forsinket eller får en reise kansellert med Norwegian, kan det ta både tid og krefter å få tilbakebetalt pengene du har krav på.

En av passasjerene DinSide har vært i kontakt med, måtte vente i over to måneder før han fikk tilbake penger for billettene Norwegian hadde tatt dobbel betaling for.

Brukte to måneder En nærmere kikk på Norwegians egen facebookside viser at flere av passasjerene er oppgitt over lang behandlingstid hos kundeservice.

«6-8 ukers svartid? Seriøst?»

«Verste kundeservice noensinne!»

Slik lyder noen av tilbakemeldingene.

En av passasjerene som DinSide har vært i kontakt med, kontaktet Norwegians kundeservice i august, siden han hadde blitt trukket for prisen på en billett to ganger.

Man skulle tro at en relativt enkel feil fra Norwegians side var lett å rette opp i. Men den gang ei.

Etter å ha tatt kontakt på mail flere ganger, har passasjeren til slutt fått pengene tilbakebetalt, over to måneder etter at de feilaktig ble trukket fra hans konto.

- Min opplevelse er at det er komplisert å klage til Norwegian, forteller han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

6-8 ukers svartid Ikke bare bruker Norwegian lang tid på å refundere beløp ved feil som skyldes flyselskapet selv. Også det å svare på henvendelser tar tid.

De oppgir selv på sin Facebook-side at det kan ta seks til åtte uker å få svar på mail.

- Er ikke dette en urimelig lang svartid på i utgangspunktet enkle henvendelser?

- Vår responstid er dessverre noe lengre enn normalt på grunn av stor pågang, og vi forstår at det er frustrerende for våre kunder. Vi har satt inn ekstra ressurser på kundesenteret for å redusere responstida, forteller Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian, til DinSide.

Hvor store ressurser det er snakk om, er uvisst. 28. oktober postet en frustrert passasjer at to av hans henvendelser fortsatt ikke er besvart, etter å ha ventet i nesten åtte uker.

Maks sju dager Også ved forsinkelser har flypassasjerer i mange tilfeller krav på erstatning fra flyselskapet.

- LENGRE RESPONSTID: Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian beklager at responstida ved Norwegians kundesenter er lengre enn ønskelig. Foto: PER ERVLAND/DINSIDE.NO
- LENGRE RESPONSTID: Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian beklager at responstida ved Norwegians kundesenter er lengre enn ønskelig. Foto: PER ERVLAND/DINSIDE.NO Vis mer

Skal du ha tilbake penger for en flyreise som var mer enn fem timer forsinket, skal du ifølge Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet få pengene tibakebetalt innen sju dager.

Også hvis flyet ble innstilt, og du valgte å få tilbake pengene framfor å bli booket om, er fristen sju dager, ifølge EUs forordning om flypassasjerers rettigheter.

Etter Norwegians Facebook-profil å dømme, går det ikke fullt så raskt. Blant annet forteller en frustrert kunde om å ha blitt 26 timer forsinket, og ikke ha fått svar fra Norwegian etter å ha sendt tre mail til kundeservice.

Kommentaren fra Norwegian på Facebook er at de har en behandlingstid på fire uker på krav om refusjon.

Lasse Sandaker-Nielsen hevder overfor DinSide at man som regel vil ha pengene tilbake på konto innen fem dager om man benytter seg av deres nettbaserte tilbakebetalingsfunksjon.

- Hvis man sender inn klagen manuelt, vil det dessverre ta noe lengre tid, sier han til DinSide.

Fire uker ved avbestilling? Bestiller du billetter med Norwegian, kan du avbestille billetten innen fire timer og få pengene refundert.

Også her opplyser Norwegian selv via Facebook til sine kunder at dette kan ta opptil fire uker.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen hevder derimot at beløpet ikke belastes om man avbestiller innen fristen på fire timer.

- Det er bare reservert av banken, sier Sandaker-Nielsen.

Les også:
Flyvningen til Thailand ble ikke helt som forventet ...
Vi har testet SAS' og Norwegians bonusordninger - se hvilken som er best
81 prosent dyrere enn i butikken